Desertion among cadets: a study on the causes of abandonment of police life
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v16i3.1985Keywords:
cadets, desertion, police training, police in training, retentionAbstract
This scientific article focuses on the analysis of the desertion of police trainees, focusing on the possible causes of desertion and the strategies that affect their retention of police life. This is a study with a quantitative methodology, of a cross-sectional descriptive type, with a non-probabilistic random sample of “n” cadets who decided to withdraw from their initial training, using a survey as an instrument. The most relevant results that motivated them to abandon their training were family and the adaptation to police life, with which we can understand the underlying causes of desertion, and thus try to implement effective retention measures for police trainees.
Downloads
References
Cabrera, J., Ocampo, O., & Montoya, E. (2019). Deserción, una mirada al interior de la Escuela de Cadetes de Policía General Santander. Universidad La Gran Colombia. https://repository.ugc.edu.co/items/b7327abc-2211-4eeb-8292-233aadf0b42f
Calandrón, S. (2008). Formar y reformar. Procesos de formación policial en la reforma de la Policía de la provincia de Buenos Aires. V Jornadas de Sociología de la UNLP. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.5921/ev.5921.pdf
Cantero, B. (2003). Análisis de los factores que intervienen en la trayectoria escolar del alumno. Escuela Nacional de Estudios Profesionales Acatlán.
Cardozo, M. C. (2023). El impacto de la formación policial en los cadetes y las familias: una mirada desde la(s) experiencia(s) de desarraigo. En Cabrera, Z., & Ferrero, G. (Comps.), Familias y políticas públicas: experiencias e intervenciones que tensionan miradas y prácticas de un abordaje integral, de género y de derechos humanos (pp. 256-277). https://www.fhycs.unam.edu. ar/portada/wp-content/uploads/2024/03/Familia-y-politicas-publicas.pdf
Castro, A. B. (2009). Familia y escuela los pilares de la educación. Revista Innovación y Experiencias Educativas, 14, 1-11.
Estrada, M. (2018). Abandono escolar en la educación media superior de México, políticas, actores y análisis de casos. Universidad Autónoma de Guadalajara.
Fonseca, G., & García, F. (2016). Permanencia y abandono de estudios en estudiantes universitarios: un análisis desde la teoría organizacional. Revista de Educación Superior, 179(45), 25-39. https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.06.004
González, L. (2005). Estudio sobre la repitencia y deserción en la educación superior chilena. Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. https://www.researchgate.net/publication/296697363_Estudio_sobre_la_ repitencia_y_desercion_en_la_educacion_ superior_chilena_2005-03
Juárez, A. C. (2021). La educación virtual y la profesionalización policial en México. El caso del centro de estudios e investigación en seguridad. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 13(4), 38-54. https://www.eumed.net/es/revistas/atlante/2021-abril/educacion-virtual-mexico
Ley General del Sistema de Seguridad Publica. (2023, marzo 20). Ley General del Sistema de Seguridad Publica. Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGSNSP.pdf
Mandujano, A. (2017). Gobernabilidad y gobernanza: aproximación al sistema penitenciario en México. Letras Jurídicas, 25, 1-13. https://revistaletrasjuridicas.com/index.php/lj/article/view/63/49
Mandujano, A., & Vera, P. (2023). Factores que influyen en el ingreso y permanencia de policías en formación. Revista Criminología y Ciencias Forenses: Ciencia, Justicia y Sociedad, 2(4), 16-32. https://cf-cjs.uicui.edu.mx/ojs/index.php/CJS/article/view/34
Palacios, G. (2020). Formación policial, deberes, perfil y práctica. Trillas.
Policía Nacional de Colombia. (2009, diciembre 7). Resolución 03856. “Por la cual se define la estructura orgánica interna y se determinan las funciones de la Dirección Nacional de Escuelas”. https://policia.edu.co/wpcontent/uploads/2018/08/ESTATUTOGENERAL.pdf
Real Academia Española. (2024). Abandono. En Diccionario de la lengua española (22ª ed.). https://www.rae.es/drae2001/abandono.
Real Academia Española. (2024). Deserción. En Diccionario de la lengua española (22ª ed.). https://dle.rae.es/deserción.
Sánchez, S. (2023). Mujer policía: retos y desafíos al mando de la seguridad pública. Revista Estudios de la Seguridad Ciudadana, 7, año 6, 49-63.
Sirimarco, M. (2018). Reformas y formación policial: supuestos, sentidos y configuraciones políticas. El caso de las escuelas de ingreso a la policía de la provincia de Buenos Aires, Argentina. Diálogos sobre Educación, 1-21.
Sirimarco, M. (2009). El abordaje del campo policial. Algunas consideraciones en torno a la formación inicial: entre la praxis y las reformas. Jurídicas, 6(2), 123-139.
Suárez, N., & Díaz, L. (2015). Estrés académico, deserción y estrategias de retención de estudiantes en la educación superior. Revista de Salud Pública, 17(2), 300-331.
Timote Correa, G. A. (2017). Aspectos normativos de la enseñanza policial en el Uruguay. Notas para pensar la formación policial uruguaya. Revista Policía y Seguridad Pública, 7(1), 401-432. https://doi.org/10.5377/rpsp.v7i1.4315
Tinto, V. (1982). Limits of theory and practice of student attrition. Journal of Higher Education, 3(6), 687-700.
Vera Zamora, P. A., Sánchez Almeyda, S. N., & Parra Maca, M. (2024). Modelo de la policial turística: un enfoque efectivo en la gestión de la seguridad en el marco del mundial de fútbol 2026. Constructos Criminológicos, 4(7), 83- 100. https://doi.org/10.29105/cc4.7-95
Universidad de Ciencias de la Seguridad. (2023, marzo 22). Ley que crea la Universidad de Ciencias de la Seguridad. https://www.hcnl. gob.mx/trabajo_legislativo/leyes/leyes/ley_que_crea_la_universidad_de_ciencias_de_la_seguridad_del_estado_de_nuevo_leon/
Universidad de Ciencias de la Seguridad. (2023, abril 22). Universidad de Ciencias de la Seguridad. https://ucs.edu.mx/announcement/1968-academia-estatalpolicia/
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Revista Logos Ciencia & Tecnología
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.