Bullying phenomenon in Colombia

Authors

  • Ángela Paola Contreras Álvarez Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v4i2.195

Keywords:

School Bullying, harassment, Bullying

Abstract

The present article describes how the fatal phenomenon of violence and harassment in Colombia is, principally, in school environment. This phenomenon is called bullying. Although, it has been analyzed from the end 70's in Scandinavian countries, it started in Colombia about 2000 year getting strength and stablishing by social media use. This special condition not only evidences a lack of national educative policies to attend and intervene the problematic, but also the forgetfulness education about the Human rights and peaceful resolution of conflicts in the high school. In addition, this problematic develops through what bullying is; its description of antecedents,  general description of the phenomenon, how the relationship between the State duties and the phenomenon is, phenomenon's conception from a Constitutional court perspective, concluding on some suggestions to prevent this problematic in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ángela Paola Contreras Álvarez, Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca

    Abogada. Licenciada en Sociales. Estudiante de la maestría en DD. HH.

References

Andrinal, J. (2010) Bullying: Acoso escolar. España: Acoso escolar.

Alcaldía de Bogotá (2009). Proyecto de acuerdo 214 de 2009. Exposición de motivos. Concejo de Bogotá.

Bastar, M. (1997). La agresividad de nuestros hijos. Madrid: Espasa.

Borg, M. G. (1998). The emotional reactions of school bullies and their victims. Educational Psychology, 18, 433-443.

Cárdenas, Y. (2009). Agresividad escolar en entornos rural y urbano . Cuadernos de la maestría en docencia e Investigación universitaria vol. 2. Págs. 55-96. Bogotá: Universidad Sergio Arboleda.

Chaux, E. (2003). Agresión reactiva, agresión instru mental y el ciclo de la violencia. Revista de Estudios Sociales, 15, 47-55.

Cerda, H. (2005). Los elementos de la investigación. Bogotá: Editorial El Búho.

Cerezo, F. y Esteban, M. (1992). "La dinámica Bullyvictim entre escolares. Diversos enfoques metodológicos". Revista de Psicología Universitas terraconensis. Vol. XIV, 2. págs. 131-145.

Cerezo, F. (1997). Conductas agresivas en la edad es colar. Madrid. Pirámide.

Cerezo, F. (2002). La violencia en las aulas. Madrid: Pirámide.

Colombia. Corte Constitucional. Sentencia T-390 de 2011. Magistrado ponente: Jorge Iván Palacio Palacio.

Colombia. Corte Constitucional. Sentencia T-905 de 2011. Magistrado ponente: Jorge Iván Palacio Palacio.

Defensor del Pueblo (1999). Informe sobre violencia escolar. Disponible en: http://www.defensordelpueblo.es.

Farrington, D. P. ( 1993 ): "Understanding and preventing bullying in crime and justice". Vol. 17. M. Tonry (Ed.) Chicago. University Press, págs. 381-458.

Huertas D. Ó. (2010). Las garantías a la educación, la salud y el trabajo en el derecho internacional de los derechos humanos. Editorial Ibáñez. Bogotá, Colombia.

Huertas D. Ó. et al. (2008). Manual pedagógico y didáctico para la formación en derechos humanos. Tomo I (1215-1948). Editorial Ibáñez. Bogotá, Colombia.

Marín, I. y Pérez, S. (1985). Pedagogía social y sociología de la educación. Madrid: UNED.

Oñederra, J. (2008). Bullying: Concepto, causas, consecuencias, teorías y estudios epidemiológicos. Disponible en: http://www.sc.ehu.es/ptwgalam/ meriales%20docentes%20curso%20verano%20 2008/1.%20Bullying%20aproximacion%20al%20fenomeno%20Onederra.pdf .

Ortega, P. y Minués, R. (1996). La tolerancia en la es cuela. Barcelona. Ariel.

Ortega, R. (1994): "Violencia interpersonal en los centros educativos de enseñanza secundaria. Un estudio sobre el maltrato y la intimidad entre compañeros". Revista de Educación, 304, págs. 55-67.

Ortega, R. y Cols. (1998). La convivencia escolar: Qué es y cómo abordarla. Sevilla: Consejería de Educación y Ciencia.

Olweus, D. (1993). Bullying at school. What we know and what can do . Oxford: Blackwell.

Olweus, D. (1998). Conductas de acoso y amenazas entre escolares . Madrid: Morata.

Olweus, D. (2008 ). Conductas de acoso y amenazas entre escolares. Madrid: Morata.

Owens, L.; Shute, R. y Slee, P. (2000). 'Guess what I just heard!': Indirect aggression among teenage girls in Australia. Aggressive Behavior, 26, 67-83.

Robertexto, Portal de recursos para estudiantes. (2010) Violencia escolar: Fenómeno bullying. Consultado en 20 de enero de 2013. Disponible en: http://www.robertexto.com/archivo9/bullying.htm.

San Martín, J. (2003). La mediación escolar. Un camino para la gestión del conflicto escolar. Madrid: CCS.

Tresgallo, E. (2006). Trabajo de Investigación: El "bullying". Análisis de dicho fenómeno en una muestra de cincuenta discentes de primero de E.S.O. Consultado en 12 de diciembre de 2012. Disponible en http.//www.acosomoral.org/indexbully.htm.

Vanguardia, (2012). Colombia es uno de los países con mayores cifras de 'matoneo'. Consultado en: 13 de enero de 2013. Disponible en: http://www.vanguardia.com/actualidad/colombia/148157-colombia-esuno-de-los-paises-con-mayores-cifras-de-matoneo.

Published

2013-01-02

Issue

Section

Review Articles

How to Cite

Bullying phenomenon in Colombia. (2013). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 4(2), 100-114. https://doi.org/10.22335/rlct.v4i2.195