School bullying. Prevention and intervention program

Authors

  • Dayana Fonseca Hernández Universidad Autónoma de Colombia

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v4i2.194

Keywords:

School Bullying, adolescence, crimes, aggression

Abstract

School Bullying is one of the main problematic with a strong impact on society, however, Through theoretical and practical information collection, it will get to evidence in the article the importance and the pilot program results towards prevention, intervention and evaluation of this phenomenon. for what this proyect was implemented in a high school of the locality Rafael Uribe Uribe of Bogotá. This educational center has heterogeneous population between 13 to 15 years old whose coexistence's condition is generating important changes for social adolescent development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Dayana Fonseca Hernández, Universidad Autónoma de Colombia

    Psicóloga. Maestría de Criminología y Victimología.

References

Alba, J; Alcázar, M; Burges, M; Morales, J & Baró, V. (2006). Menores infractores y Medio Abierto. La rehabilitación basada en el pensamiento prosocial. Una nueva aplicación del programa. Obtenido el 7 de febrero de 2011. Desde: http://www.meridianos.org/simposio/comunicaciones/sevill Gilligan, C.(1985). La moral y la teoría. Psicología del desarrollo femenino». FCEa/TC_a2_malcaz

Avilés, J. M. (2003). Bullying. Intimidación y maltrato entre el alumnado.

Cerezo, H. (2006). Corrientes pedagógicas contemporáneas. Revista Electrónica de Pedagogía . México. Año 4, núm. 7.

Fuensant, C. (2009). Bullying: análisis de la situación en las aulas españolas. International Journal of Psycholo gy and Psychological Therapy. Vol. 9. Págs. 367-378.

Garrido, E. (2005). Principios de criminología. Valencia: Tirant lo Blanch.

Garrido, V; López, M; Alba, J. (2005). Manual de Intervención Educativa en Readaptación Social Vol. 2 los Programas del Pensamiento Prosocial. Madrid: Tirant lo Blanch, S. L.

Gómez, P. (2002). Estrategias didácticas para trabajar las habilidades sociales en el contexto escolar. En C. Roja, Estrategias educativas para la prevención de la violencia: mediación y diálogo (págs. 133-158). Barcelona: Cruz Roja.

Goppinger, H. (1975). Criminología. Ed. Reus.

Huertas Díaz Ómar (2010). Las garantías a la educación, la salud y el trabajo en el derecho internacional de los derechos humanos. Editorial Ibáñez. Bogotá, Colombia.

Informe mundial sobre la violencia y la salud. (2003). La violencia juvenil. Obtenido el 7 de febrero de 2011. Desde: http://www.paho.org/Spanish/AM/ PUB/capitulo_2.pdf.

Morales, L. A. (2001). Adaptación y validación de un cuestionario de observación ambiental para la realización del análisis espacial y ambiental del delito de homicidio en Bogotá (Pilotaje). Acta Colombiana de Psicología. Bogotá. Págs. 9-27. Vol. 6.

Muñoz, L. (2003). Introducción a la Psicología Jurídica. México: Trillas.

Olweus, (2001). Acoso escolar, "bullying", en las escuelas: hechos e intervenciones. Centro de Investigación para la Promoción de la Salud, Universidad de Bergen. Noruega.

Soria, M. (1998). Psicología y práctica jurídica. Barcelona: Ariel.

Tapias, A. (2010). Aportes de la psicología jurídica a la criminología y al derecho. Obtenido el 6 de octubre de 2010. Disponible en: http://psicologiajuridica.org/archives/tag/angela-tapias-psicologia-jurídica-forense-asociacion-Latinoamericanade-psicologia.

Published

2013-01-02

Issue

Section

Research articles / Original articles

How to Cite

School bullying. Prevention and intervention program. (2013). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 4(2), 90-99. https://doi.org/10.22335/rlct.v4i2.194