Comparative analysis of the perception of peace in families and schools in municipalities affected by the armed conflict

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v16i1.1886

Keywords:

Family, perception, school, peace, armed conflict

Abstract

The objective of this study was to describe the differences in the perceptions of peacebuilding factors among children, adolescents, parents and teachers in Colombian public schools. Methodologically, the study was based on a quantitative approach with a descriptive scope and a non-experimental cross-sectional design; the instrument applied was the Likert scale of Peace Perception, which evaluates the following factors: participation mechanisms, social coexistence, communication, pedagogical strategies and institutionalism. The population consisted of 164 children, 214 adolescents, 104 parents and 39 public school teachers. The results indicate that there are significant differences in the perceptions of all the factors for peace building.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arcos Guzmán, M. J. (2020). Participación ciudadana y construcción de paz. Reflexiones, estudios contemporáneos e intervención. Editorial Universidad Pontificia Bolivariana.

Arenas-Villamizar, V. V., Mora-Wilches, K. Y., & Medina-Mendoza, L. A. (2019). Familia y escuela como entidades fundamentales en la construcción de paz. AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, 7(S1), 24-–31. https://doi.org/10.15649/2346030X.495

Asode (Asociados para el Desarrollo). (2009). Investigación sobre los mecanismos y grupos organizados de niñas, niños y adolescentes que participan en la formulación e implementación de las políticas públicas de los distritos de Lima y Callao. Aprendiendo & ayudando. https://www.mimp.gob.pe/files/direcciones/dgnna/investigacion_nna_limacallao.pdf

Boulding, E. (1992). The concept of peace culture. In Peace and conflict issues after the cold war, (pp. 107-133). Unesco.

Canche Arteaga, L. E. (2012). El niño y adolescente como ciudadano mexicano. Boletín Mexicano de Derecho Comparado, 45(135), 1023-1061.

Carreño, M., & Rozo García, H. (2020). Estrategias para desarrollar la convivencia y la paz desde la educación. Academia y Virtualidad, 13(2), 35–56. https://doi.org/10.18359/ravi.4501

Centro Nacional de Memoria Histórica. (2020). Llamado urgente del Centro Nacional de Memoria Histórica sobre las amenazas a líderes sociales de los Montes de María. CNMH. https://centrodememoriahistorica.gov.co/llamado-urgente-del-centro-nacional-dememoria-historica-sobre-las-amenazas-alideres-sociales-de-los-montes-de-maria/

De La Ossa Guerra, S. J., & Rendón Blanco, G. K. (2021). Iniciativas locales: herramienta de mediación para la construcción de paz, Ovejas - Sucre. Justicia, 26(39), 213-224. https://doi.org/10.17081/just.26.39.4723

Del Pilar Zuluaga, M. (2018). Lineamientos para la implementación de personas mayores en la Jurisdicción Especial para la Paz. Jurisdicción Especial para la Paz. JEP. https://acortar.link/0bzl6Q

Delgado, P. (2019, octubre 21). La importancia de la participación de los padres en la enseñanza. Observatorio / Instituto para el Futuro de la Educación. https://observatorio.tec.mx/edu-news/la-importancia-dela-participacion-de-los-padres-en-laeducacion/

Estefanía Lera, J. L. (2011). La participación en la formación y la práctica docente. CEE Participación Educativa, 16, 133-144 Gob.es. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/81508/00820113012827.pdf?sequence=1

Fernández, M. V. B. (2022, julio 22). Las cifras del conflicto en Sucre que halló la Comisión de la Verdad. El Heraldo. https://www.elheraldo.co/sucre/sucre-las-cifrasdel-conflicto-que-hallo-la-comision-de-laverdad-925121

Fisas, V. (2011). Educar para una cultura de paz. Quaderns de construcció Construcció de Pau, 20(1), 2-10.

Ford Woodward, N. (2017). Mapear las memorias: caracterización de los impactos inmateriales del conflicto armado en los Montes de María. https://repositorio.utb.edu.co/handle/20.500.12585/9770

Hernández, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Interamericana.

Martínez, M. V. (2006). Mecanismos participativos en el diseño, formulación e implementación de leyes, políticas y programas sobre envejecimiento. CEPAL - Serie Población y Desarrollo. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/3624efbc-1107-4b28-91bc-5009147f35f6/content

Organización de Estados Americanos (OEA). (2022). Derechos humanos de las personas mayores y sistemas nacionales de protección en las Américas. Comisión Interamericana de Derechos Humanos. https://www.oas.org/es/cidh/informes/pdfs/2023/PersonasMayores_ES.pdf

Pabón Rodríguez, K. Y., & Peña Hernández, D. (2020). Pensar la educación para la paz desde las infancias: sentidos que le otorgan los niños y niñas a la categoría conceptual "conflicto". [Tesis de pregrado]. Universidad de los Llanos.

Palacios, P. W. (2021). La percepción de las infancias sobre el tejido comunitario y la paz en México. Revista de Paz y Conflictos, 14(1), 159-178. https://doi.org/10.30827/revpaz.v14i1.17856

Parra, S. (2021, septiembre 20). Una mirada a los daños del conflicto armado en la educación rural colombiana. Revista Pesquisa Javeriana. https://www.javeriana.edu.co/pesquisa/educacion-rural-en-colombiaconflicto-armado/

Rodríguez, V., & Del Pilar, M. (2017). Hombres y mujeres en la construcción de una cultura de paz: aportes desde la asociación sembrando semillas de paz. Subregión Montes de María (Sucre y Bolívar). Estudio de caso [Tesis de grado]. Pontificia Universidad Javeriana. http://hdl.handle.net/10554/35551

Tezón, M. I., & Daniels Puello, A. D. (2018). Papel de la de la comunidad internacional en pos de una educación con y para la paz en niños, niñas y adolescentes víctimas del conflicto armado en Montes de María. En Estudios sobre conflicto y educación en Montes de María. Cartagena de Indias, Colombia (pp. 82-90). Fundación Universitaria Tecnológico Comfenalco, Alpha Editores.

Torres Vega, N., Torres Martínez, F. J., & Mesa Manosalva, E. G. (2020). Estrategias para construir la paz en la región: contribuciones de la facultad de educación de la Universidad de Nariño. Boletâin Redipe, 9(6), 88-101. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i6.1004

Unidad de Víctimas. (octubre 31 de 2022, octubre 31). Víctimas del conflicto armado. https://www.unidadvictimas.gov.co/es/registro-unico-de-victimas-ruv/

Vidanes Díez, J. (2007). La educación para la paz y la no violencia. Revista Iberoamericana de Educación, 42(2), 1-12. https://doi.org/10.35362/rie4222424

Published

2024-02-10

Issue

Section

Research articles / Original articles

Categories

How to Cite

Comparative analysis of the perception of peace in families and schools in municipalities affected by the armed conflict. (2024). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 16(1), 73-82. https://doi.org/10.22335/rlct.v16i1.1886