Comprehensive curriculums as potential strategy in education, development and innovation (I+D+I)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v15i3.1853

Keywords:

Curriculum, pedagogy, research, curricular innovations

Abstract

The study developed focuses on a space for reflection based on the role of the curriculum as an integrating axis of science, technology and innovation, recognising the technical and scientific scenarios established in universities throughout history, promoting a dialogue of authors regarding the requirements of comprehensive curricula. Methodologically, a qualitative approach is addressed through a socio-critical analysis, regarding the role of the curriculum for the promotion of research of a formative character. Among the main results, the role of information and communication technologies, learning and knowledge technologies, and empowerment and participation technologies stand out, as a central axis in the construction of competencies and learning outcomes, which lead to a declaration of the intentions to distribute topics and subtopics. In conclusion, recommendations are offered for the articulation by means of micro, macro and meso curricular levels according to the area of knowledge and didactic intentionality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ackerman, D., & Perkins, D. N. (1989). Integrating thinking and learning skills across the curriculum. Interdisciplinary curriculum: Design and implementation, 1(2), 77-96.

Aguilar Nery, J. (2013). Enfoques epistemológicos de la investigación sobre desigualdades educativas en México, 1971-2010. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 18(59), 1077-1101.

Aguirre-García, J. C., & Jaramillo-Echeverri, L. G. (2008). Consideraciones acerca de la investigación en el aula: más allá de estar a la moda. Investigación Pedagógica 11(1), 43-54.

Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF, 1(1-10).

Ayala, J. M., & Martínez, J. A. (2017). El diseño y la innovación en la formación de ingeniería, un análisis desde los perfiles de egreso de las cuatro universidades acreditadas institucionalmente del Valle del Cauca. Revista Educación en Ingeniería, 12(23), 9-20.

Balza-Franco, V. (2016). Formulación y diseño de un modelo de vigilancia tecnológica curricular en programas de ingeniería en Colombia. Revista de la Educación Superior, 45(179), 55-77.

Bardin, L. (2002). El análisis de contenido. Madrid: Akal.

Beane, J. (1991). Middle school: The natural home of integrated curriculum. Educational Leadership, 49(2), 9-13.

Brant, R. (1991). On interdisciplinary curriculum: A conversation with Heidi Hayes Jacobs. Educational Leadership, 49(2), 24-26.

Bruner, J. S. (1975). Early social interaction and language acquisition. London: Academic Press.

Downes, S. (2005). Una introducción al conocimiento conectivo. https://es.scribd.com/document/80792249/

Drake, S. M. (1991). How our team dissolved the boundaries. Educational Leadership, 49(2), 20-23.

Fallas, J. G., Aguilar, A. G., & Sancho, G. M. (2014). Evaluación de competencias y módulos en un currículo innovador: el caso de la licenciatura en diseño y desarrollo de espacios educativos con TIC de la Universidad de Costa Rica. Perfiles Educativos, 36(143), 67-85.

Fromm, J., Radianti, J., Wehking, C., Stieglitz, S., Majchrzak, T. A., & vom Brocke, J. (2021). More than experience? On the unique opportunities of virtual reality to afford a holistic experiential learning cycle. The Internet and higher education, 50, 100804.

Gómez, B. R. (2007). Conceptos y aplicaciones de la investigación formativa, y criterios para evaluar la investigación científica en sentido estricto. https://www.epn.edu.ec/

Green, L. C. (1991). Science-centered curriculum in elementary school. Educational Leadership, 49(2), 42-47.

Huang, B., Jong, M. S. Y., Tu, Y. F., Hwang, G. J., Chai, C. S., & Jiang, M. Y. C. (2022). Trendsand exemplary practices of STEM teacher professional development programs in K-12 contexts: A systematic review of empirical studies. Computers & Education, 104577.

Jacobs, H. H. (1989). The growing need for interdisciplinary curriculum content. In H. H. Jacobs (Ed.), Interdisciplinary curriculum: Design and implementation (pp. 1-11). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.

López-Rodríguez, C. E., & López-Ordóñez, D. A. (2022). Financial education in Colombia: challenges from the perception of its population with socioeconomic vulnerability. Economics & Sociology, 15(1), 193-204.

Maldonado Pinto, J. E. (2018). Metodología de la investigación social: paradigmas: cuantitativo, sociocrítico, cualitativo,complementario. Bogotá: Ediciones de la U.

Manso Perea, C. (2018). Competencias informacionales en Ciencias de la Salud: una propuesta formativa para estudiantes de grado en Enfermería [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid, Madrid.

Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review, 50(4), 370-396.

Miyahira Arakaki, J. M. (2009). La investigación formativa y la formación para la investigación en el pregrado. Revista Médica Herediana, 20(3), 119-122.

Mollet, D. (1991). How the Waldorf Approach changed a difficult class. Educational Leadership, 49(2), 55-56.

Novak, J. D. (1998). Conocimiento y aprendizaje. Los mapas conceptuales como herramientas facilitadoras para escuelas y empresas. Madrid: Alianza.

Núñez-Canal, M., de Obesso, M. D. L. M., & Pérez-Rivero, C. A. (2022). New challenges in higher education: A study of the digital competence of educators in Covid times. Technological Forecasting and Social Change, 174, 121270.

Ortiz-Hernández, E. (2006). Retos y perspectivas del currículo integrado. Revista de Educación de Puerto Rico (REduca), (21), 35-56.

Ouyang, F., & Jiao, P. (2021). Artificial intelligence in education: The three paradigms. Computers and Education: Artificial Intelligence, 2, 100020.

Pavlov, I. P. (1927). Conditioned reflexes. Oxford: Oxford University Press.

Pérez, O. G., & Fuentes, E. L. (2016). Clasificación de la actividad científica estudiantil en la educación médica superior. Educación Médica, 17(2), 55-60.

Piaget, J. (1979). Introducción a la epistemología genética. Buenos Aires: Paidós.

Poveda Aguja, F. A., & Vélez-Ramírez, A. C. (2019). Implementación de estrategias scientometrics, webometrics, altmetrics, bibliometrics en una IES que oferta programas académicos de modalidad a distancia, construyendo escenarios de I+ D+ I (CTI), 2017-2018. Entorno, (67), 189-206.

Poveda-Aguja, F. A. (2014). Reflexión, acción y transformación en la enseñanza aprendizaje en docentes y estudiantes de las instituciones educativas beneficiarias del Programa Computadores para Educar con la inclusión de las tecnologías de la información y comunicación. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (43), 161-179.

Ramírez, A. M. (2014). La construcción cultural del currículo: reflexiones en clave latinoamericana. Revista Ensayos Pedagógicos, 9(2), 17-47.

Roman, M., & Plopeanu, A. P. (2021). The effectiveness of the emergency eLearning during COVID-19 pandemic. The case of higher education in economics in Romania. International Review of Economics Education, 37, 100218.

Siemens, G. (2004). Conectivismo: una teoría de aprendizaje para la era digital. https://ateneu.xtec.cat/

Skinner, B. F. (1975). Sobre el conductismo. Barcelona: Fontanella.

Stenhouse, L. (1998). La investigación como base de la enseñanza. Londres: Morata.

Thorndike, L. (1940). Educación primaria y secundaria en la Edad Media. Espéculo, 15(4), 400-408.

Torres-Miranda, T. (2020). En defensa del método histórico-lógico desde la Lógica como ciencia. Revista Cubana de Educación Superior, 39(2).

Turing, A. (1950). Computing machinery and intelligence-AM Turing. Mind, 59(236), 433-441.

Vars, G. (1991). Integrated curriculum in historical perspective. Educational Leadership, 49(2), 14-15.

Vigotsky, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Grijalbo.

Watson, J. B. (1913). Imagen y afecto en el comportamiento. Revista de Filosofía, Psicología y Métodos Científicos, 10(16), 421-428.

Xin, X., Shu-Jiang, Y., Nan, P., ChenXu, D., & Dan, L. (2022). Review on A big data-based innovative knowledge teaching evaluation system in universities. Journal of Innovation & Knowledge, 7(3), 100197.

Žalėnienė, I., & Pereira, P. (2021). Higher education for sustainability: A global perspective. Geography and Sustainability, 2(2), 99-106.

Published

2023-12-01

Issue

Section

Research articles / Original articles

Categories

How to Cite

Comprehensive curriculums as potential strategy in education, development and innovation (I+D+I). (2023). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 15(3), 59-71. https://doi.org/10.22335/rlct.v15i3.1853