The scientific method and complex thinking for research in current higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v15i2.1780

Keywords:

the scientific method, complex thinking, research methodology, paradigm, higher education

Abstract

The importance of the scientific method today, determining what has changed, what endures and what is added, what is corrected, what is not accepted and how research strategies can be generated based on complexity to improve current academic practices, becomes the core problem to be dealt with in this article. As regards the above, it is worth proposing research designs that integrate the basic principles of the scientific method, but also new approaches and tools that allow the understanding of the complexity and diversity of educational phenomena. This implies a change in the way of conceiving research and knowledge, as well as greater openness and flexibility in the research process. Therefore, understanding the scientific method in its generality, analysing the opportunities offered by complexity, will facilitate the incorporation of alternative research approaches and tools to understand the diversity of university educational phenomena, without renouncing the basic principles of the scientific method.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asensi, V., & Parra, A. (2002). El método científico y la nueva filosofía de la ciencia. Anales de Documentación, (5), 9-19. https://revistas.um.es/analesdoc/article/view/2251

De Micheli, A., & Iturralde, P. (2015). En torno a la evolución del pensamiento científico. Archivos de Cardiología de México, 85(4), 323-328. https://doi.org/10.1016/j.acmx.2015.06.003

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. d. (2010). Metodología de la investigación (5ª ed.). McGraw-Hill.

Hernández, J., & Salgado, S. (2010). El racionalismo de Descartes. La preocupación por el Método. Duererías - Cuadernos de Filosofía, 3-13.

Hoyos Vásquez, G. (2013). Participación del Estado, de la comunidad académica y de la sociedad en el mejoramiento de la calidad de la educación superior. Derecho y Realidad, 11(22), 310–330. https://doi.org/10.19053/16923936.v1.n22.2013.4780

Kuhn, T. S. (1962). La estructura de las revoluciones científicas. Fondo de Cultura Económica de México. https://materiainvestigacion.files.wordpress.com/2016/05/kuhn1971.pdf

Martínez, S. (1993). Método, evolución y progreso en la ciencia. Revista Hispanoamericana de Filosofía, 25(73), 37-69. https://doi.org/10.22201/iifs.18704905e.1993.880

Morin, E. (1984). Ciencia con consciencia. Anthropos, Editorial del Hombre.

Morin, E. (1992). El Método IV. Ediciones Cátedra.

Morin, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. (l. C. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, (Ed.). Cooperativa Editorial Magisterio.

Morin, E. (2011). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.

Pineda, D. A. (2008). La construcción del oficio de investigador: una perspectiva sherlockiana. Bilineata Publishing.

Romero Pérez, C. (2003). Paradigma de la complejidad, modelos científicos y conocimiento educativo. Universidad de Huelva, 1-10. http://hdl.handle.net/10272/3518

Sandí, J., & Cruz, M. (2016). Propuesta metodológica de enseñanza y aprendizaje para innovar la educación superior. InterSedes, 17(36), 153-189. https://doi.org/10.15517/isucr.v17i36.27100

Weston, A. (2001). Las claves de la argumentación. Ariel, S. A.

Zepeda, S., Abascal, R., & López, E. (2016). Integración de gamificación y aprendizaje activo en el aula. Revista Ra Ximhai, 12(6), 315-325. https://doi.org/10.35197/rx.12.01.e3.2016.21.sz

Zuluaga, O. L., Molina, A., Velásquez, L., & Osorio, D. B. (1994). La pedagogía de John Dewey. Revista Educación y Pedagogía, 5(10-11), 20-30. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/5697

Published

2023-07-28

Issue

Section

Theoretical articles

How to Cite

The scientific method and complex thinking for research in current higher education. (2023). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 15(2), 147-160. https://doi.org/10.22335/rlct.v15i2.1780