Globalization and cultures relational technosciences
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v4i1.173Keywords:
techno-science, emergent cultures, social representations, context, scientific and technological literacy, valuesAbstract
This article presents some of the main results of the research titled "Globalization, Techno-sciences and Relational Cultures". This is based on the study and the critical analysis of different contexts and environments where there was the opportunity to observe how the techno-science has impacted our contem porary societies, in the frame of the globalization. In addition, how new cultural ways and relations have emerged according to the technological changes in the social contexts. To achieve this purpose, this study was developed guided by the qualitative research principles, with a descriptive design and inspired by the following authors: Ruiz (2001), Silva (2004), Abric (1994), Banchs (2000), Taylor y Bodgan (1992). These theorists have reviewed and realized that the techno-science has transformed not only the structure of the scientific and technological activities, but also the social and individual practices defining and creating new imaginaries, senses, values and social configurations in the society of this XXI century.
Downloads
References
ABRIC, J.C. (1994). Metodología de recolección de las representaciones sociales. En Practiques sociales et Représentations. Traducción al español por José Dacosta y Fátima Flores (2001). Prácticas Sociales y Representaciones Sociales. México, Ediciones Coyoacán.
ARANDA, D. (2012). La neurociencia social y cultural. En Revista dels estudis de ciencias de la informació i de la comunicación; Barcelona, UOC.
BAEZA, M. A. (2000). Los caminos invisibles de la realidad social. Ensayo de la sociología profunda sobre los imaginarios sociales. Santiago de Chile, RIL Editores.
BANCHS, M. A. (2000). Aproximaciones procesuales y estructurales al estudio de las representaciones sociales. Paper on social representations. Textes sur les representations sociales. Vol. 9.
BAZÚA, F. (1997). Estado, mercado e interés público: En MUNGARAY, A et VALENTI, G. (coord). Políticas Públicas y educación superior. ANUIES, México, pp. 25-88.
BERGER, P. & LUCKMANN, T. (1991). La construcción social de la realidad. Buenos Aires, Amorrortu.
CASTELLS, M. (2000). La era de la información: economía, sociedad y cultura, Vol. 1 La sociedad red. Nueva edición, Madrid, Alianza.
CARNOY, M. (2000). Sustaining the New Economy. Work, Family and Community in the Information Age. Cambrigde, Massachusetts.
FREEMAN, R. (2002). The Labour Market in the New Information Economy, NBER Working. Paper 9254. [On-line]. Disponible en URL: <http://www.nber.org/ papers/w9254>
GARCÍA CANCLINI, N. (1990). Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. México, Grijalbo.
GIBBONS, M. (1998). Pertinencia de la educación superior en el siglo XXI, UNESCO, París.
KENT, R. (comp). (1996). Los temas críticos de la educación superior en América Latina I, vol. 1. Estudios comparativos, México, FCE, FLACSO, UAA.
LAVOLPE, F. (2007). Las nuevas ciudadanías de la globalización En HOLOGRAMÁTICA –Facultad de Ciencias Sociales– UNLZ, Año V, Número 8, V 6 (2008), pp. 47- 65.
MARTÍNEZ RIZO, F. (2008). La distribución de la matrícula en las Instituciones de Educación Superior, consultada el día 15 de septiembre del 2008.
MEDINA, M. (2008). La cultura de la tecnociencia. Universidad de Barcelona http://ctcs.fsf.ub.es/prometheus21/
MEDINA, M. (2000). "Ciencia-tecnología-cultura del siglo XX al XXI", en Medina, M. Y. Kwiatkowska, T. (Eds.),
Ciencia, tecnología /naturaleza, cultura en el siglo XXI. Barcelona, Anthropos.
MEDINA, R., HUERTAS, D. (2010). El desarrollo de e-learning en Colombia., Barranquilla, Corporación Universitaria Americana –Uniediciones.
MOSCOVICI, S. (2001). Why a theory of social representations? In: Deaux, K& Philogène, G. (2001) Representations of the social. USA, Blackwell Publishers Ltda.
MOSCOVICI, S. (1981). La era de las Multitudes. Un tratado histórico de psicología de masas. México, Fondo de Cultura Económica.
MOSCOVICI, S. (986). Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales. Psicología social II. Barcelona, Paidós.
MOSCOVICI, S. & HEWSTONE, M. (1986). "De la ciencia al sentido común". 80 En Moscovici, S. Psicología Social II, pp. 679-7 0. Barcelona, Paidós.
OIT. (2010a). Tendencias Mundiales del Empleo, Enero, Ginebra.
OIT. (20114b). Tendencias Mundiales del Empleo Juvenil. Agosto, Ginebra.
RIFKIN, J. (1994). El fin del trabajo: el declive de la fuerza de trabajo global y el nacimiento de era posmercado. Barcelona, Paidós.
RUIZ, J. I. (2001). "Representaciones sociales teoría y métodos de investigación". En Ruiz, J., Ponce, E. & otros. Avances en medición y evaluación en psicología y educación: cinco lecturas selectas, serie aula de psicología, 3. Bogotá, Kimpres.
SILVA, A. (2004). Metodología de imaginarios urbanos: hacia el desarrollo de un urbanismo ciudadano. Bogotá, Convenio Andrés Bello.
SILVA, A. (2007). Imaginarios Urbanos en América Latina: Urbanismos Ciudadanos, Barcelona, Fundación Antonio Tápies.
TAYLOR, S., BODGAN, R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de los significados. Barcelona- Buenos Aires.- México, Paidós.
VERGARA, M. (2008). La naturaleza de las representaciones sociales: En, Rev.latinoam.cienc.soc.niñez juv 6 (1): 55-80.
VILASECA, J. (2004). Trabajo en red y teletrabajo. Hacia una nueva tendencia global del trabajo.
WALLERSTEIN, E. (1999) Abrir las ciencias sociales, 2a. ed,. Trad. Stella Mastrángelo, México, Siglo XXI.
WEISS, A. (2007). La empresa colombiana entre la tecnocracia y la participación del taylorismo a la calidad total. Bogotá, Universidad Nacional.
ZULETA, E. (1985). Educación y democracia: Un campo de combate. Bogotá, Omega.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.