This is an outdated version published on 2022-10-10. Read the most recent version.

Perfil del docente policial colombiano en la educación virtual: competencias tecnológicas y su utilización

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v14i3.1669

Keywords:

digital technology, communication technology, multimedia teaching, teacher competencies, police

Abstract

This research aimed to establish the characteristics and technological competencies for the development of activities, resources and strategies related to virtual education, in teachers of some of the police training schools in Colombia. For this purpose, a descriptive study was carried out in which semi-structured interviews were applied to 109 teachers from the training schools in Velez (Santander) and Bogota D. C., where teaching and learning processes were developed in a virtual way during the year 2020; for triangulation purposes, 385 students from the same schools were interviewed and trained with the participating teachers. The results showed that the skills of teachers are mostly at the exploratory and basic level, mainly in terms of creating materials and resources, understanding the virtual pedagogical model based on information and communication technologies, and mastering information security processes to be transferred to students. The findings made it possible to demonstrate the existence of a gap between the current technological mastery skills of the teachers of the training schools and those of the profile of the police teacher, which may also affect the skills of the graduates and requires an urgent approach from the teacher training plan.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Miguel Antonio Cipagauta Díaz, Policía Nacional de Colombia

    Médico Veterinario Zootecnista. Tecnólogo en sistemas de gestión ambiental, de la calidad y SST. Especialista en servicio de policía. Especialista en TIC para la Enseñanza. 

  • Nelva Gómez Sánchez, Policía Nacional de Colombia

    Abogado. Administración Policial. Especialización en Gestión Ambiental. Especialización en Seguridad. Maestría en Estudios de Familia.

  • Alexander Marulanda Gómez, Policía Nacional de Colombia

    Técnico profesional en Policía Judicial. Administración Policial. Maestría en Criminología.

References

Abdel-Rahim, H. (2021). The effectiveness of online teaching and learning tools Students’ perceptions of usefulness in an upper-level accounting course. Learning and Teaching, 14 (3), 52–69. https://doi.org/10.3167/latiss.2021.140304

Arraiz, G. (2012). La virtualidad: un escenario posible para la construcción de conocimientos matemáticos. Apertura, 4(1), 76-85.

Bardach, L., y Klassen, R. (2020). Smart teachers, successful students? A systematic review of the literature on teachers’ cognitive abilities and teacher effectiveness. Educational Research Review, 30. (100312). https://doi.org/10.1016/j.durev.2020.100312

Cárdenas Peña, O. A. (2021). Diseño y construcción de un ecosistema digital: estrategias para articular la información y la formación policial. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 13(3), 71–85. https://doi.org/10.22335/rlct.v13i3.1417

Chen, S. y Macredie, R. (2004). Cognitive modeling of student learning in Web-based instructional program. International Journal of Human–Computer Interaction, 17(3), 375–402. https://doi.org/10.1207/s15327590ijhc1703_5

Chou, S.W. y Liu, Ch.H. (2005). Learning Effectiveness in Web-based Technology-mediated Virtual Learning Environment. Proceedings of the 38th Hawaii International Conference on System Sciences. https://doi.org/10.1109/HICSS.2005.385

Comisión Económica y Social Para América Latina y el Caribe [CEPAL] y Oficina para la Reducción de Riesgo de Desastres [UNDRR]. (2021). La pandemia de enfermedad por coronavirus (COVID-19): una oportunidad de aplicar un enfoque sistémico al riesgo de desastres en el Caribe. Santiago de Chile: https://www.cepal.org/es/publicaciones/46731-la-pandemia-enfermedad-coronavirus-covid-19-oportunidad-aplicar-un-enfoque

Comisión Económica y Social Para América Latina y el Caribe [CEPAL] y Oficina para la Reducción de Riesgo de Desastres [UNDRR]. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Santiago de Chile. https://www.cepal.org/es/subtemas/covid-19

Cruz Rodríguez, E. C. (2019). Importancia del manejo de competencias tecnológicas en las prácticas docentes de la Universidad Nacional Experimental de la Seguridad (UNES). Revista Educación. 43(1). https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.27120

Díaz-Bravo, L., Torruco-García, U., Martínez-Hernández, M. y Varela-Ruiz, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en Educación Médica, 2(7), 162-167.

Elgueta, M. F. (2020). ¿Hay alguien ahí? Interacciones pedagógicas con cámaras apagadas en tiempos de pandemia. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho. 7(1). 1-7. https://doi.org/10.5354/0719-5885.2020.60556

Espejo Villar, L. B., Herrero, L. L., Alvarez Lopez, G., y Prats Gil, E. (2021). Caracterización de las mejores prácticas educativas UNESCO y el paradigma del aprendizaje móvil. Digital Education Review, 39, 336-355. https://doi.org/10.1344/der.2021.39.336-355

Estrada Esponda, R. D., Unás-Gómez, J. L., y Flórez-Rincón, O. E. (2019). Prácticas de seguridad de información del Nivel Ejecutivo de la Policía Nacional de Colombia: Escuela de Policía Simón Bolívar (Tuluá, Colombia). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 12(1), 121–131. https://doi.org/10.22335/rlct.v12i1.1050

Facundo, A. (2003). La educación superior virtual en Colombia. Informe IESALC-UNESCO.

Flick, U (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Morata Paideia.

García Aretio, L. (2017). Educación a distancia y virtual: calidad, disrupción, aprendizajes adaptativo y móvil. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. 20(2) 9-25. http://dx.doi.org/10.5944/ried.20.2.18737

García Aretio, L. (2020). Los saberes y competencias docentes en educación a distancia y digital. Una reflexión para la formación. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. 23(2). 9-30. https://doi.org/10.5944/ried.23.2.26540

García, B., Serrano, E. L., Ponce Ceballos, S., Cisneros-Cohernour, E. J., Cordero Arroyo, G., y Espinosa Díaz, Y. (2018). Las competencias docentes en entornos virtuales: Un modelo para su evaluación. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. 21(1). 343-365. https://doi.org/10.5944/ried.21.1.18816

Garzón, C. (2021). Las competencias docentes en el siglo XXI de cara a la virtualidad de la educación con ocasión del COVID-19. Revista Boletín REDIPE, 10 (5), 177-188. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i5.1295

Guerrero Castañeda, A., Rojas Morales, C., y Villafañe Aguilar, C. (2019). Impacto de la educación virtual en carreras de pregrado del área de ciencias de la salud. Una mirada de las tecnologías frente a la educación. Universidad Cooperativa de Colombia. https://repository.ucc.edu.co/bitstream/20.500.12494/14845/3/2019_impacto_educacion_virtual.pdf

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, M.P. (2017). Metodología de la Investigación, 6ª Edición. McGraw Hill.

Hodges, C., Moore,S., Lockee, B., Trust, T., y Bond, A. (2020). The differences between emergency remote teaching and online learning. Educause Review, 3. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning

Mateus Moreno, P. J., García Mendoza, D., Orozco Orozco, O. B., Gómez Toro, S. E., Caicedo Jaimes, J. R., y Contreras Mora, G. A. (2013). Potenciación del Conocimiento y formación policial. Proyecto educativo institucional. Imprenta Nacional de Colombia.

Molina, A. L. (2020). Liderazgo transformacional: una aproximación al quehacer del docente policial. Policía Nacional de Colombia. https://doi.org/10.22335/EDNE.11

Nossa, J. (2007) Efectos diferenciales de dos estrategias didácticas sobre el aprendizaje en estudiantes universitarios. Suma Psicológica, 14(2), 289-312.

Ortiz Rusi, G. E., Quintero Ortega, S. P., y Díaz Correa, Á. M. (2015). Las TIC-TAC-TEP: un referente para la educación policial. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 6(2), 241–245. https://doi.org/10.22335/rlct.v6i2.202

Puche Cabrera, O., Cervantes Estrada, L., y Serrano Daza, O. (2021). Modelo de gestión docente para cualificar la enseñanza en las escuelas de formación de la Policía Nacional de Colombia. Revista Boletín REDIPE, 10 (6), 208-228. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i6.1320

Rozo Sandoval, A. C. (2010). Dimensión pedagógica de la Educación Virtual: Una reflexión pendiente. Pedagogía y Saberes, 32, 33-55. https://doi.org/10.17227/01212494.32pys33.44

Salazar Pedreros, J. E. (2014). La educación a distancia virtual; una oportunidad para potenciar la profesionalización en la educación policial del siglo XXI. Universidad Militar Nueva Granada. https://repository.unimilitar.edu.co/handle/10654/11593

Salcedo, K. & Vargas, L. (2014). Llamado a una función ética y política del docente en la educación virtual. Folios de Humanidades y Pedagogía, 3, 59-81.

Stonebraker, P. & Hazeltine, J. (2004). Virtual learning effectiveness: An examination of the process. The Learning Organization, 11 (3), 209-225. https://doi.org/10.1108/09696470410532987

Downloads

Published

2022-10-10

Versions

Issue

Section

Research articles / Original articles

How to Cite

Perfil del docente policial colombiano en la educación virtual: competencias tecnológicas y su utilización. (2022). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 14(3), 41-58. https://doi.org/10.22335/rlct.v14i3.1669