Teacher training in multicultural educational institutions and vulnerable. Base to build inclusive and intercultural citizenship
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v6i1.154Keywords:
Faculty, multiculturalism, diversity, interculturality and emancipationAbstract
Education for an inclusive and intercultural citizenship has recreate in all educational institutions, since the nature of the sociocultural reality in their daily requests for urgent manner the formation of competent citizens to interact with diverse individuals and groups that make and build local, political and cultural communities. It is within reach mutual exchange of goods and cultural values, based on the active promotion of respect and interdependence, allowing the development of projects that benefit the common good, which together different people involved. It is necessary, point and carry out processes of teacher training in their own institutions which are dimensional development of critical judgment to problems hindering social welfare, allowing sensitize people towards assume e introspecten suspicion and evidence of marginalization and exclusion. In this altruistic line is required to learn or awaken the ability to identify the voices of people and groups involved in the processes of social injustice and sociocultural, economic and educational backwardness, be flexible and put us alongside them in their emancipation justified in the research standing reach their dignity and freedom.
Downloads
References
Archila Guío, J. (2013). Educación y pedagogía en el contexto del paradigma emergente: una nueva forma de pensar y percibir el mundo para la formación de ciudadanía. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 5(1), 139-149. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v5i1.12
Bartolomé, M. (Coord.), Cabrera, F., del Campo, J., Espín, J.V., Marín, M.A., del Rincón, D., Rodríguez, M., Sandín, M.P. (1997). Diagnóstico a la Escuela Multicultural. Barcelona: CEDECS Editorial SL.
Bartolomé, M. y Cabrera, F. (2003). Sociedad multicultural y ciudadanía: Hacía una sociedad y ciudadanía interculturales. Revista de Educación, 33-56.
Colectivo AMANI. (1994). Educación Intercultural. Análisis y resolución de conflictos. Madrid: Popular.
Correa de Molina, C. (2013). Complejidad del adolescente: tensiones y emergencias de otros tipos de bucles formativos inclusivos. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 4(2), 21-32. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v4i2.187
Del Campo, J. (2002). La gestión positiva del conflicto: un camino para la convivencia intercultural. En Bartolomé y otros. Identidad y ciudadanía. Un reto a la educación intercultural. Madrid: Narcea.
Delors, J. (1996). La Educación encierra un tesoro. París: Ediciones Unesco.
Espín, J.V y Santamarta, A. (1996). Diversidad y escuela comprensiva. Vías de respuesta. En Álvarez, M. Manual de orientación y tutoría(pp. 213-236). Barcelona: Praxis.
Jordán, J.A. (1994). La Escuela Multicultural, un reto para el profesorado. Barcelona: Paidós
Krueger, R. (1991). El Grupo de Discusión, guía práctica para la investigación aplicada. Madrid: Pirámide.
La Torre, del Rincón y Arnal (1996). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: Hurtado.
Maldonado, C. (2013). Un problema fundamental en la investigación: Los problemas P vs. NP. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 4(2), 10-20. doi:http://dx.doi.org/10.22335/rlct.v4i2.186
Puig, J. (1996). La escuela, comunidad participativa. Cuadernos de Pedagogía, 253, 28-34.
Rodríguez, A., Buenaventura, N., López, I.C. (2000). Educación para la democracia. Santafé de Bogotá D.C.: Cooperativa Editorial Magisterio.
Sánchez Fontalvo, I. (2006). Educación para una ciudadanía democrática e intercultural en Colombia.[Tesis]. Barcelona, Universidad de Barcelona.
Sánchez Fontalvo, I., Sánchez Buitrago, O., Ortiz, O. (2013). Educación para una ciudadanía inclusiva. Diagnóstico de necesidades formativas del profesorado de básica secundaria y media académica. Revista Logos Ciencia y Tecnología, 4(2).
Vergel-Ortega, M. Imagen, educación que queremos y Bachelard. Iberciencia. Organización de Estados Iberoamericanos. Recuperado de: http://www.oei.es/historico/divulgacioncientifica/?Imagen-educacion-que-queremos-y
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.