Design and construction of a digital ecosystem: strategies to articulate police information and training
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v13i3.1417Keywords:
Technological design, digital ecosystem, information, training policeAbstract
This article presents the results of the project aimed at the construction of a digital ecosystem, for the consolidation and unification of information on the training processes and services of the National Directorate of Schools (DINAE) of the National Police of Colombia. The objective was to define the pertinent structure for the elaboration and development of this environment, based on a diagnosis of the students, teachers, directives and parents, as potential users of the technological means of the schools. The results found that the ecosystem design renewed the institution’s technological management, as well as the operational processes, and internal customer service administration. Similarly, it achieved the convergence of eight components housed in the educational portal, allowing a better integration and articulation within the academic support offered. From there, technologies emerge as a support for good practices in information, participation, collaboration, search, and construction of more effective communication channels.
Downloads
References
Aguado, J., & Navarro, H. (2013). Comunicación móvil, ecosistema digital e industrias culturales. En J. Aguado, C. Feijoó, & I. Martínez (coord.) La comunicación móvil. Hacia un nuevo sistema digital pp. 57-78. Gedisa.
Barrios, L., & Chaves, M. (2016). El proyecto de aula como estrategia didáctica en el marco de la enseñanza para la comprensión. Avances en Educación y Humanidades, 1(1), 39-54.
Cáceres, M., Brändle, G., & Ruiz, J. (2016). Sociabilidad virtual: la interacción social en el ecosistema digital. Historia y Comunicación Social, 22(1), 233-247. https://doi.org/10.5209/HICS.55910
Carrera, P., Limón, N., Herrera, E., & De Baranda, C. (2013). Transmedialidad y ecosistema digital. Historia y Comunicación Social, 18, 535-545.
Coll, C. (2013). El currículo escolar en el marco de la nueva ecología del aprendizaje. Aula de Innovación Educativa, (219), 31-36.
Díaz, D. (2016). Diseño de un proyecto integrador que incorpora TIC desde el enfoque pedagógico sociocrítico con los docentes de ciclo cuatro de la Institución Educativa Distrital Eduardo Umaña Mendoza [Tesis de maestría, Universidad de La Sabana]. https://intellectum.unisabana.edu.co/handle/10818/29979?show=full
Fundación Telefónica. (2016). Las reglas del juego en el ecosistema digital. https://www.fundaciontelefonica.com/arte_cultura/publicaciones-listado/pagina-itempublicaciones/itempubli/501/
Hernández, R., Fernández, C.,& Baptista, M. (2015). Metodología de la investigación. McGraw Hill.
Interaction Design Foundation. (2019). What is Flat Design? https://www.interaction-design.org/literature/topics/flatdesign
Islas, C. (2017). La implicación de las TIC en la educación: alcances, limitaciones y prospectiva. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(15), 861-876. https://doi.org/10.23913/ride.v8i15.324
Islas, C. (2019). Los ecosistemas de aprendizaje y estudiantes universitarios: una propuesta de abordaje sistémico. Revista de Psicología y Ciencias del Comportamiento, 10(2), 172-186.
ITU (2017). Estudios de caso: el ecosistema digital y la masificación de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC) en Panamá. https://www.itu.int/dms_pub/itu-d/opb/pref/D-PREF-EF.CS_PANAMA-2017-PDF-S.pdf
Jenkins, H., Ford, S., & Green, J. (2013). Spreadable media. Creating value and meaning in a networked culture. NYU Press. https://www.jstor.org/stable/j.ctt9qfk6w
Jiménez, I. (2015). Pedagogía de la creatividad viable: un camino para potencializar el pensamiento crítico. Opción, 31(2), 632-653.
Jiménez, I. (2018). Didácticas innovadoras mediadas por TIC: retos a partir de la ecología del aprendizaje [Proyecto de investigación, Universidad de La Sabana].
Jiménez, I. (2020). El triángulo lógico: una ecuación didáctica emergente para aprender metodología de la investigación. Ed. Universidad de La Sabana.
López, G. (2005). El ecosistema digital: modelos de comunicación, nuevos medios y público en internet. Ed. Universitat de València.
Magro, C., Salvatella, J., Álvarez, M., Herrero, O., Paredes, A., & Vélez, G. (2014). Cultura digital y transformación de las organizaciones. Roca Salvatella.
MinTIC (2018a). Plan TIC: 2018-2020. Ministerio de las Tecnologías de la Información y la Comunicación.
MinTIC (2018b). Subdirección de Cultura Digital. https://mincultura.gov.co/areas/comunicaciones/cultura-digital/paginas/default.aspx
MinTIC (2019). Ecosistema Digital. https://mintic.gov.co/portal/vivedigital/612/w3-propertyvalue-634.html
Morales, S. (2018). Nuevos ecosistemas digitales en el nivel universitario : el caso MOOC : una aproximación al aprendizaje en los estudios de nivel superior [Trabajo final integrador, Universidad Nacional de Quilmes]. https://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/911
Motz, R., & Rodés, V. (2013). Pensando los Ecosistemas de Aprendizaje desde los Entornos Virtuales de Aprendizaje. Conferencias LACLO.
Ortiz, M., Muñoz, J., Canul, J., & Broisin, J. (2017). Análisis de uso de un ecosistema digital como apoyo a niños con problemas de aprendizaje en lectura y matemáticas básicas. Campus Virtuales, 6(2), 91-105.
Ospina, Y., & Galvis, J. (2017). Un diseño novedoso de un ecosistema digital para educación virtual. Tekhnê, 14(1), 55-60.
Pineda, E., & Orozco, P. (2017). Ecosistemas de aprendizaje con gestión de TIC. Una estrategia de formación desde la pedagogía praxeológica. Revista Docencia Universitaria, 17, 71-95.
Policía Nacional de Colombia (2015). Plan estratégico institucional: comunidades seguras y en paz. https://www.policia.gov.co/sites/default/files/descargables/plan-estrategico-institucional-2015-2018.pdf
Policía Nacional de Colombia (2019). Página de la Policía Nacional de Colombia. https://www.policia.gov.co/direcciones/educacion-policial
Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the Horizon, 9(5), 1-6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816
Ramírez, M., & Chacón, C. (2018). Inmersión en los ecosistemas digitales, una forma de mejora de la educación en las áreas rurales en Colombia. Realidades y Visiones Sobre Latinoamérica, 8, 60-67.
Rey, G. (2013). Del ecosistema mediático al ecosistema digital en Colombia. Telos. Revista de Pensamiento sobre Comunicación, Tecnología y Sociedad, 97, 16-25.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Logos Ciencia & Tecnología
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.