The organizational concept of university in the practices of institutional accreditation in Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v6i1.128

Keywords:

Institutional Self-Assessment Practices, Systemic Organizational Perspective, Social tissue

Abstract

The central issue that revolves around understanding the concept of university, as an organization, underlying practices Self purposes Institutional Accreditation is addressed. Obvious concepts are located mostly in a classic systemic perspective that assumes the university as a set of inputs, processes, products, and environment; vision has fallen short and limited front and alternative paradigms emerging understanding of organizational reality universities. The notion of the university as a social tissue develops as communication network and senses, as a fusion of formal and social components such as complex systemic unity as a stage doomed to uncertainty ... in short as an organization built and is socially constructed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jorge Oswaldo Sánchez Buitrago, Universidad del Magdalena

    Docente de Planta tiempo completo – asociado. Director Académico del Doctorado en Ciencias de la Educación. Doctor en Educación. Magister en Desarrollo Educativo y Social. Licenciado en Educación con especialidad en Administración Educativa. Miembro de los grupos de investigación GRACE (Grupo de Análisis de la Cultura Escolar) y CEMPLU (Calidad Educativa en un Mundo Plural).

  • Iván Manuel Sánchez Fontalvo, Universidad del Magdalena

    Docente de planta tiempo completo – asociado. Doctor en Calidad Educativa en un Mundo Plural. Diploma de Estudios Avanzados en Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Maestro en Educación Especial . Licenciado en Necesidades Educativas Especiales. Normalista en Etnoeducación. Director del Grupo Calidad Educativa en un Mundo Plural - CEMPLU, coordinador de la línea de formación doctoral "Pedagogía e Interculturalidad".

  • Alexander Luís Ortíz Ocaña, Universidad del Magdalena

    Doctor en Ciencias Pedagógicas. Doctor Honoris Causa en Iberoamérica. Magíster en Gestión Educativa en Iberoamérica. Magíster en Pedagogía Profesional. Contador Público. Licenciado en Educación. Docente de planta de tiempo completo. Editor de la Revista Praxis. Director del grupo de investigación Desarrollo y Evaluación de Competencias (GIDECOM). Investigador de la línea de investigación Pedagogía e Interculturalidad del Doctorado en Ciencias de la Educación.

References

Bonilla Castro, E., Rodríguez Sehk, P. (2005). Más Allá del Dilema de los Métodos; La Investigación en Ciencias Sociales. 3ra ed. Bogotá: La Norma.

Capra, F. (2003). Las conexiones Ocultas: Implicaciones Sociales, Medioambientales, Económicas y Biológicas de una Nueva Visión del Mundo. Barcelona: Anagrama.

Castoriadis, C. (1997). Ontología de la Creación. Santafé de Bogotá: Ensayo y Error.

CNA. (2008). Lineamientos de Acreditación Institucional. Santafé de Bogotá.

Morgan, G. (1998). Images of Organizations. San Francisco: Barrett-Koehler.

Morín, E. (1992). El método. Las Ideas. Madrid: Cátedra.

Morín, E. (1997). El Método I. La Naturaleza de la Naturaleza. 4ta ed. Madrid: Cátedra.

Morín, E. (1998). La Vida de la Vida. 4ta ed. Madrid: Cátedra.

Morín, E. (1999). El Método. El Conocimiento del Conocimiento. 3ra ed. Madrid: Cátedra.

Searle, J.R. (1997). La Construcción de la Realidad Social. Barcelona: Paidós.

Shotter, J. (2001). Realidades Conversacionales. La construcción de la vida a través del lenguaje. Buenos Aires: Amorrortu.

Wheatley, M. (1997). Seminar on Self-Organizing Systems. Sundance. (Inédito). Utah.

Published

2014-08-10

Issue

Section

Reflection Articles

How to Cite

The organizational concept of university in the practices of institutional accreditation in Colombia. (2014). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 6(1), 132-141. https://doi.org/10.22335/rlct.v6i1.128