Searching new forms of social and discursive interaction in virtual learning environments
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v5i2.123Keywords:
socio discursive interaction, virtual learning environments (AVA), vocational training, Information Technology and Communication (ICT), axes of the teaching roleAbstract
In contemporary society, the technology provides great benefits to the educational processes and knowledge management. Given the avalanche of media products, education in Latin America welcomes the virtuality, as a complementing to classroom activity or as distance methodology, whose distinguishing feature is the use of Information Technology and Communication (ICT). Thus, we have new forms of social and discursive interaction that give dynamic to academic and research processes, by strengthening collective intelligence enriched by the experiences of the users. As teachers or students, we must prepare to accept with responsibility, the technological tools available.
Downloads
References
Andrada, A. (2008). El triángulo de la educación virtual: tecnología, contenidos y docente- tutor. En Módulo La tutoría en entornos virtuales, Unidad 1, p.p. 5-6. Buenos Aires: Virtual Educa, OEI.
Ausubel, D., Sullivan, E. (1991). El desarrollo infantil, aspectos lingüísticos, cognitivos y físicos. México: Paidós.
Ausubel, D.P., Novak, J.D., & Hanesian, H. (1997). Psicología Educativa: Un punto de vista cognoscitivo. Décima reimpresión. México: Trillas
Beltrán Llera, J.A. (Abril, 2003). Enseñar a aprender. En Fundación Telefónica (Organizador), Enseñar a aprender[ conferencia de clausura llevada a cabo en el II Congreso Internacional de EducaRed, Madrid, España]. Recuperado de
http://pendientedemigracion.ucm.es/info/psicevol/CURRICULUMS/ENSENAR%20A%20APRENDER.htm
Cobo Romaní, l., Pardo Kuklinski, H. (2007). Planeta Web 2.0. Inteligencia colectiva o medios fast food. México D.F./Barcelona: Universitat de Vic. Flacso.
Coll, C. (2000). Aprendizaje escolar y construcción del conocimiento. Buenos Aires: Paidós.
Lafrancesco, G. (2004). La evaluación integral y del aprendizaje. Bogotá: Magisterio.
López, M., Padilla, S. (2004). Evaluación de la interacción docente-discente en la Licenciatura de Educación a Distancia de la Universidad de Guadalajara. Apertura, 4(1), 70-79.
Ovelar, M. (2008, 24 de julio). Internet 3.0: ¿La Red se vuelve inteligente? Man. Recuperado de http://www.revistaman.es/Man_Selecciona/Internet-30-La-Red-07-2008-64891.html
Turizo Arzuza, M. (2005). Desarrollo de competencias cognitivas básicas en el estudiante universitario: punto de partida para recontextualizar la investigación formativa. Ensayos Disciplinares, 5, 58-65.
Turizo Arzuza, M. (2010). Implicaciones de la web 2.0 en la Educación y la gestión del conocimiento. México: UNAM
Vergel, M. & Gallardo, H. (2007). Modelación en un museo interactivo. En X Reunión de la RED POP y IV Taller, Ciencia, Comunicación y Sociedad. Recuperado en: http://www.cientec.or.cr/pop/2007/CO-MawencyVergel.pdf
Villaveces, J. L. (Junio, 2009). Competencia: cultura científica, tecnológica y manejo de la información. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-189357_archivo_pdf_cientifica.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.