Searching new forms of social and discursive interaction in virtual learning environments

Authors

  • Maritza Elena Turizo Arzuza Policía Nacional de Colombia

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v5i2.123

Keywords:

socio discursive interaction, virtual learning environments (AVA), vocational training, Information Technology and Communication (ICT), axes of the teaching role

Abstract

In contemporary society, the technology provides great benefits to the educational processes and knowledge management. Given the avalanche of media products, education in Latin America welcomes the virtuality, as a complementing to classroom activity or as distance methodology, whose distinguishing feature is the use of Information Technology and Communication (ICT). Thus, we have new forms of social and discursive interaction that give dynamic to academic and research processes, by strengthening collective intelligence enriched by the experiences of the users. As teachers or students, we must prepare to accept with responsibility, the technological tools available.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Maritza Elena Turizo Arzuza, Policía Nacional de Colombia

    Docente investigadora. Asesora metodológica para la gestión investigativa en la Escuela de Policía Antonio Nariño, adscrita al Grupo ESANA – DINAE. Doctorando en Ciencias de la Educación. Diploma de Estudios Avanzados (DEA) en Lengua Española (Doctorado en Literatura Española, Lengua Española e Hispanoamericana, Lingüística General y Teoría de la Literatura). Magíster en Docencia e Investigación Universitaria. Licenciada en Educación, Especialidad en Lenguas Modernas.

References

Andrada, A. (2008). El triángulo de la educación virtual: tecnología, contenidos y docente- tutor. En Módulo La tutoría en entornos virtuales, Unidad 1, p.p. 5-6. Buenos Aires: Virtual Educa, OEI.

Ausubel, D., Sullivan, E. (1991). El desarrollo infantil, aspectos lingüísticos, cognitivos y físicos. México: Paidós.

Ausubel, D.P., Novak, J.D., & Hanesian, H. (1997). Psicología Educativa: Un punto de vista cognoscitivo. Décima reimpresión. México: Trillas

Beltrán Llera, J.A. (Abril, 2003). Enseñar a aprender. En Fundación Telefónica (Organizador), Enseñar a aprender[ conferencia de clausura llevada a cabo en el II Congreso Internacional de EducaRed, Madrid, España]. Recuperado de

http://pendientedemigracion.ucm.es/info/psicevol/CURRICULUMS/ENSENAR%20A%20APRENDER.htm

Cobo Romaní, l., Pardo Kuklinski, H. (2007). Planeta Web 2.0. Inteligencia colectiva o medios fast food. México D.F./Barcelona: Universitat de Vic. Flacso.

Coll, C. (2000). Aprendizaje escolar y construcción del conocimiento. Buenos Aires: Paidós.

Lafrancesco, G. (2004). La evaluación integral y del aprendizaje. Bogotá: Magisterio.

López, M., Padilla, S. (2004). Evaluación de la interacción docente-discente en la Licenciatura de Educación a Distancia de la Universidad de Guadalajara. Apertura, 4(1), 70-79.

Ovelar, M. (2008, 24 de julio). Internet 3.0: ¿La Red se vuelve inteligente? Man. Recuperado de http://www.revistaman.es/Man_Selecciona/Internet-30-La-Red-07-2008-64891.html

Turizo Arzuza, M. (2005). Desarrollo de competencias cognitivas básicas en el estudiante universitario: punto de partida para recontextualizar la investigación formativa. Ensayos Disciplinares, 5, 58-65.

Turizo Arzuza, M. (2010). Implicaciones de la web 2.0 en la Educación y la gestión del conocimiento. México: UNAM

Vergel, M. & Gallardo, H. (2007). Modelación en un museo interactivo. En X Reunión de la RED POP y IV Taller, Ciencia, Comunicación y Sociedad. Recuperado en: http://www.cientec.or.cr/pop/2007/CO-MawencyVergel.pdf

Villaveces, J. L. (Junio, 2009). Competencia: cultura científica, tecnológica y manejo de la información. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-189357_archivo_pdf_cientifica.pdf

Published

2014-01-02

How to Cite

Searching new forms of social and discursive interaction in virtual learning environments. (2014). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 5(2), 263-273. https://doi.org/10.22335/rlct.v5i2.123