Education and teaching in the context of emerging paradigm: a new way of thinking and receive the world for the formation of citizenship

Authors

  • Jesús Enrique Archila Guío Universidad Católica de Colombia

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v5i1.12

Keywords:

Complexity, pedagogy, education, research

Abstract

The document below is proposed, intended to generate some thoughts, (as has been done the last 50 years in Western thought) about education, teaching and research, in the context of social practices contribute to the understanding of complex world in which intervenes civic culture, characterized by the convergence of different elements and multiple interactions in which the dynamism is its greatest feature, allowing the instruments relegation guiding the development of emerging and complex educational guidelines. The problem is formulated here, and so is made a priori, is the lack or absence of a mechanism that achieves attack pedagogical shortcomings of civic culture in regard to the social, and the existence of diversity social, and asking questions that guide reflection what are the characteristics of a pedagogy within education and research complex, allowing the formation of people with democratic qualities and citizenship skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jesús Enrique Archila Guío, Universidad Católica de Colombia

    Abogado. Ph.D © en Ciencias de la Educación. Magister en Derecho en Ciencias Penales y Criminológicas. Especialista en Derecho Probatorio. Especialista en Derecho Penal y Ciencias Forenses.

References

Anxo, M (2000). El pensamiento complejo y la pedagogía. Bases para una teoría holística de la educación. Estudios Pedagógicos, Nº 26, pp. 133-148.

CFI, Centro de formación integral (2011). Pensamiento complejo: Pedagogía de la Complejidad. Recuperado en: http://www.formacion-integral.com.ar/index.php?option=com_content&view=article&id=191:pensamiento-complejo-pedagogiade-la-complejidad-b-&catid=21:pedagogia-ypsicologia&Itemid=3

Correa, C. (2004). Currículo dialógico, sistémico e interdisciplinar.Cooperativa Editorial Magisterio. Bogotá,Colombia.

______, (2010). Currículo, inclusividad y cultura de la certificación. Una mirada desde la otra orilla. Editorial la Marcha del Quijote, Barranquilla.

Escuela de Verano de Alicante, (2006). Nuevos paradigmas emergentes y educación. Recuperado en: http://colectivoeducadores.files.wordpress.com/2010/02/nuevos-paradigmas-emergentes-y-educacion.pdf

Flórez, R. (2005). Pedagogía del Conocimiento. Ediciones Mac Graw Hill.

Morín, E. (2000). Los siete saberes necesarios para la Educación del futuro. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

Morín, E. (2003). Educar en la era planetaria. Gedisa,Barcelona.

Morín, E. (1999). La Cabeza bien puesta. Nueva Visión,Buenos Aires.

Santos Rego, M. A. (1990). Estructuras de aprendizaje y métodos cooperativos en educación. Revista Española de Pedagogía 190: 53-78.

Santos Rego, M. A. (1991). Por una pedagogía del pensamiento ante la coyuntura de reforma. PAD´E 1,2: 165-182.

Salas, R., Rojas, G., Jiménez, C. (1998). Un proyecto de educación holística. Revista Innovación Educativa 8: 71-82.

Souto, M. (1998). La clase escolar. Una mirada desde la didáctica de lo grupal. Corrientes didácticas contemporáneas. Buenos Aires: Paidós.

Published

2013-04-19

Issue

Section

Reflection Articles

How to Cite

Education and teaching in the context of emerging paradigm: a new way of thinking and receive the world for the formation of citizenship. (2013). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 5(1), 139-149. https://doi.org/10.22335/rlct.v5i1.12