Psychosocial risk and academic performance: An analysis in the National Police schools affiliated with the city of Bogotá, D.C.
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v12i2.1129Keywords:
educational psychology, school performance, adolescence, self-esteem, policeAbstract
According to the 2018 Psychosocial Risk Analysis, carried out by the Police Family Observatory of the Social Welfare Directorate, 2,229 cases of psychosocial risk were detected in the 22 schools, an increase of 50.5% from the previous year, a figure which has been recurring in the institution’s annual reports. Therefore, this study aims to determine the relationship between psychosocial risk and academic performance in adolescents between the ages of 13 and 15 in Bogotá, using the Questionnaire, Q-PAD, for the Evaluation of Problems in Adolescents as a tool for collecting information in order to identify indices of body dissatisfaction, anxiety, depression, substance abuse, interpersonal problems, family problems, uncertainty about the future, psychosocial risk and self-esteem, as well as the academic performance reported by the schools. 650 adolescents from the 8th, 9th and 10th grades of three schools assigned to the National Police in Bogota participated in this non-experimental-correlational quantitative research. The results showed that 9% of the adolescents presented a high index of psychosocial risk. Regarding academic performance, although a correlation with psychosocial risk was evidenced, it was not significant to determine causality; however, it was found that women have a higher psychosocial risk compared to men. Through the Kruskal-Wallis statistical analysis, an association was found between academic performance and family types, since members of nuclear families show better academic performance than those belonging to extended families. Finally, with the descriptive statistic, it was identified that the family typology presents a significant correlation with the psychosocial risk, indicating that students which come from extended families have a lower risk than those who belong to recomposed families.
Downloads
References
Bonilla, S. M., & Marcilia, Y. (2015). Factores protectores que favorecen la realización de proyecto de vida en adolescentes en riesgo psicosocial de la Institución Juventud con una Misión (tesis de especialización). Caldas, Antioquia, Colombia: Corporación Universitaria Lasallista.
Cabezas, E., Andrade, D., & Torres, J. (2018). Introducción a la metodología de la investigación científica. Ecuador: Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE. Recuperado de htpp//www.repositorio.espe.edu.ec.
Cardona, T. M. (2017). Riesgos psicosociales que afectan el aprendizaje de los estudiantes (tesis). Bello, Antioquia, Colombia: Universidad San Buenaventura.
Cardozo, G., & Alderete, A. M. (2009). Adolescentes en riesgo psicosocial y resiliencia. Psicología desde el Caribe, 23, 148-182.
Centros escolares de referencia. Programa Integral Nacional para el Bienestar Social (INABIF-MIMDES). (2012). Indicadores para la identificación del riesgo psicosocial de estudiantes: una mirada a la niñez en riesgo psicosocial. Lima, Perú. Recuperado de https://www.fad.es/wpcontent/uploads/2019/07/Investigacion_IX.pdf.
Cid-Monckton, P., & Pedrão, L. J. (2011). Factores familiares protectores y de riesgo relacionados al consumo de drogas en adolescentes. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 19, 738-745.
Coleman, J., & Hendry, L. B. (2003). Psicología del adolescente. Madrid: Ediciones Morata, S.L. Deza, V. S. (2015). Factores de riesgo y protección en niños y adolescentes en situación de pobreza de instituciones educativas en Villa El Salvador. Revista Avances en Psicología, 23(2), 231-240. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2015.v23n2.165
Donas, B. (2001). Adolescencia y juventud en América Latina. Costa Rica: Libro Universitario Regional.
Frías, M., López, A. E., & Díaz, S. G. (2003). Predictores de la conducta antisocial juvenil: un modelo ecológico. Estudios de la Psicología, (8), 15-24.
Giraldo, D., & Lotero, Y. (2018). El riesgo psicosocial en los estudiantes adolescentes de la “Institución Educativa Evaristo García” de Santiago de Cali (tesis de pregrado). Cali, Colombia: Universidad Nacional Abierta y a Distancia - Unad.
Guía para una intervención integral en prevención de los riesgos psicosociales en niños, niñas y adolescentes. (2012). Recuperado de https://www.fad.es/wp-content/uploads/2019/05/Gu%C3%ADa-para-unaintervenci%C3%B3n-integral-en-prevenci%C3%B3n-delos-riesgos-psicosociales-en-ni%C3%B1os-ni%C3%B1asy-adolescentes.pdf.
Gutiérrez, P., Camacho, N., & Martínez, M. (2007). Autoestima, funcionalidad familiar y rendimiento escolar en adolescentes. Revista Originales, 39(11), 597-660. https://doi.org/10.1157/13112196
Hernández, P. M., Coronado, Á. O., Araújo, C. V., & Cerezo, R. S. (2008). Desempeño académico de universitarios en relación con ansiedad escolar y auto-evaluación. Acta Colombiana de Psicología, 11(1), 13-23.
Medina, A. N., & Carvalho, F. M. (2010). Factores protectores de las familias para prevenir el consumo de drogas en un municipio de Colombia. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 18, 504-512.
Navarro, L., & Navarro, Y. (2017). Factores de riesgo psicosocial y habilidades cognitivas en niños de básica primarias (tesis de pregrado). Puerto Berrío, Antioquia, Colombia: Universidad de Antioquia.
Pulido, M., Cortés, L., Melo, S., Domínguez, Y., Pedraza, F., & Pérez, A. (2013). Predictores de riesgos psicosociales en estudiantes de bachillerato y licenciatura. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 16(2), 504-532.
Quispe, R. (2017). Percepción en los periodistas de las emisoras de amplitud modulada sobre el periodismo tradicional y digital. Puno, 2016 (tesis de maestría de pregrado). Puno, Perú: Universidad Nacional del Altiplano.
Saavedra, R. M. (2004). Cómo entender a los adolescentes para educarlos mejor. México: Editorial Pax México.
Solórzano, N., Gaitán, P., Uribe, M., Castro, M. E., & Llanes, J. (2007). Estudio de riesgo protección psicosocial entre los estudiantes de la Universidad Iberoamericana Ciudad de México. Liberaddictus, Cuadernos de Prevención, 99, 121-128.
Sousa, V., Driessnack, M., & Costa, I. A. (2007). Revisión de diseños de investigación resaltantes para enfermería. Parte 1: diseños de investigación cuantitativa. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 3(15).
Uriarte, J. D. (2006). Construir la resiliencia en la escuela. Revista de Psicodidáctica, 11(1), 7-24.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Logos Ciencia & Tecnología Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.