The Integral Action battalions and the construction of peace in Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v12i2.1125

Keywords:

Army, Integral Action, Peace, Post-Agreement, Development

Abstract

After the signing of the Peace Agreement between the Colombian government and the FARC, the Army's
unarmed strategy became the key in the post-agreement. This article investigates the weaknesses, opportunities, strengths and threats facing the Comprehensive Action battalions of the Colombian National Army in the departments of Santander and Cundinamarca. For this, a documentary review was carried out and officers, non-commissioned officers, soldiers and civilians that make up these units were surveyed, and the commanders of these battalions in both departments were interviewed. The results aim to ratify the importance of the Army's Comprehensive Action in the construction of peace, the need to strengthen the inter-institutional articulation against unarmed actions, and to advance towards the budgetary, technical, logistical and professional strength of these battalions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • María Eugenia Bonilla Ovallos, Universidad Autónoma de Bucaramanga

    Economista. Doctora en Estado de Derecho y Gobernanza Global. Directora Instituto de Estudios Políticos.

  • Ana María Villada Gómez, Universidad Autónoma de Bucaramanga

    Comunicación Social y Periodismo. Magíster en Políticas Públicas y Desarrollo.

References

Cabrera, F. (2005). Relaciones civiles y militares durante el periodo comprendido entre 1994-2002 y su incidencia en la seguridad nacional (tesis de maestría). Universidad Javeriana, Bogotá. Recuperado de https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/265

CGFM (Comando General de las Fuerzas Militares). (2017). Manual de acción integral conjunta. Bogotá: Imprenta de las Fuerzas Militares.

Ejército Nacional. (2018). Ejército Nacional, Patria, Honor y Lealtad. Recuperado de https://www.ejercito.mil.co/conozcanos/mision_vision_362168

Guevara, R. (2016). El estado del arte en la investigación: ¿análisis de los conocimientos acumulados o indagación por nuevos sentidos? Revista Folios, 165-179.

Guevara, D. A., Silva, D. F., & Villegas, O. A. (2018). Las relaciones entre memoria histórica militar y educación. El caso de las Fuerzas Militares de Colombia en el posacuerdo. Reflexión Política, 20(39), 49-64. https://doi.org/10.29375/01240781.3294

López, H. (2018). Acción integral se fortalece para una Colombia en posconflicto. Revista Militar Diálogo las Américas. Recuperado de https://dialogo-americas.com/es/articles/accion-integral-se-fortalece-para-una-colombia-en-posconflicto/

Mejía, A. (2017). Batallón de acción integral y desarrollo. Ejército Nacional.

Muñoz, N. (2011). El estudio exploratorio. Mi aproximación al mundo de la investigación cualitativa. Revista Investigación y Educación en Enfermería, 29(3), 492-499.

Pereira, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, XI(1), 15-29.

Silva, M. (2014). La acción integral como una estrategia efectiva hacia la consolidación de la seguridad y la defensa nacional (trabajo de grado). Universidad Militar Nueva Granada, Bogotá. Recuperado de https://repository.unimilitar.edu.co/handle/10654/13730

Suárez, J. (2010). Acción Integral 2006-2009. Bogotá: Universidad Javeriana.

Valencia, Á. (2006). Acción Integral: una historia de ayuda y gestión. Revista “Fuerzas Armadas”, 198(20), 15-32.

Published

2020-06-08

Issue

Section

Research articles / Original articles

How to Cite

The Integral Action battalions and the construction of peace in Colombia. (2020). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 12(2), 70-83. https://doi.org/10.22335/rlct.v12i2.1125