Development of skills in economic and financial education for informed decision making in people
DOI:
https://doi.org/10.22335/rlct.v12i1.1103Keywords:
skills development, economic and financial education, teacher training, pedagogical practice, decision makingAbstract
This research aimed to develop in teachers’ competences in Economic and Financial Education (EEF), seeking that they train young students as citizens who make informed decisions regarding economic and financial issues impacting their life projects with quality and sustainability. The research made use of the methodology of the Investigation-Action. The information collected with documentary review, observation, field diary and teacher surveys, showed the absence of these skills. As a research product, teacher orientations are proposed for the articulation of this knowledge in making informed decisions, considering Guidelines of the Ministry of National Education in Colombia (MinEducación) on EEF, achieving impact through a Teacher Training Program to 13 schools in Atlántico, Colombia.
Downloads
References
Aflateen, M. (2008). Manual aflateen 1.
Aflatoun. (2006). Manual para Voluntarios Facilitadores Aflatoun.
Alto endeudamiento de los hogares: La cruda realidad. (2018). Retrieved October 31, 2019, from https://www.semana.com/economia/articulo/alto-endeudamiento-de-los-hogares-la-cruda-realidad/554143
Asobancaria. (2016). Experiencias y aprendizajes de la educación financiera. Asobancaria, 13–29. Retrieved from http://www.asobancaria.com/sabermassermas/wp-content/uploads/2016/08/Cartilla-Educacion-Financiera-Asobancaria-Mayo-Sin-lineas-de-Impresion.pdf
Calderón, S. M, & Suarez, D. F. (2015). Cuadernillo de prueba ejemplo de preguntas Saber 9° Educacion Economica y Financiera Matemáticas. Bogota D.C. Ministerio de Educación Nacional de Colombia.
Calderón, S. M, Pulido, T. A. & Pulido, M. C., (2016). Derechos Básicos de Aprendizaje.
Castro y Garcia. (2010). Digitalizado por la del Banco de la República, Colombia. Una Vision General Del Sistema Financiero Colombiano, 1, 204.
Comisión Intersectorialpara la Educación Económica y Financiera, (CIEEF). (2017). Estrategia Nacional de educación económica y financiera de Colombia (ENEEF), 64. Retrieved from file:///C:/Users/natha/Downloads/estrategia_nacional_educacion_economica.pdf
Congreso de la República. (2009). Ley 1328 de 2009.
Creswell, J. (2012). Educational research Planing, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. Pearson, 4ª edición.
Cristancho Prada, M. M., Cruz, Y. X., Echeverry, Y. P., Rojas, D. R., & Urrego Bedoya, M. E. (2017). Educación financiera para estudiantes de media vocacional del Colegio Pablo Neruda en Bogotá, DC (Doctoral dissertation, Corporación Universitaria Minuto de Dios). 549, 40-42.
Denegri, M., del Valle, C., Gonzalez, Y., Etchebarne, S., Mieres, M., Sandoval, D., … Ojeda, X. (2014). Educacion economica y financiera para la formacion inicial de profesores: herramientas conceptuales y didacticas.
Domínguez, J. (2015). La educación financiera: inventario de cuestiones planteadas. EXtoikos, 17, 1–5. Retrieved from http://www.extoikos.es/n17/pdf/extoikos17.pdf
El Heraldo. (n.d.). Retrieved November 27, 2019, from https://www.elheraldo.co/noticias/economia/en-barranquilla-comienza-programa-nacional-de-educacion-financiera-115293
Gamboa, H. Hernández G. & Avendaño F. (2018). La importancia de la educación financiera para niños en edad escolar. Retrieved November 1, 2019, from https://www.revistaespacios.com/a19v40n02/a19v40n02p06.pdf
Godino, J., Batanero, C., & Font, V. (2003a). Didactica de las matematicas para maestros. https://doi.org/10.2146/ajhp040346.p2
Godino, J. D., Batanero, C., & Font, V. (2003b). Fundamentos de la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas para maestros. Manual para el estudiante. Retrieved from http://www.ugr.es/local/jgodino/edumat-maestros/
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación (Sexta ed.). México, México: McGRAW-HILL.
Hernández Madroñero, I. H., Londoño Cardozo, J. L., & Mazo, L. M. S. (2019). El pensamiento crítico y sus beneficios en la Administración [Critical thinking and its benefits for the practice of management]. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 11(1), 61-76.
ISER. (2015). Plan de formacion y capacitacion docente, Vicerrectoría Académica. Retrieved from http://www.iser.edu.co/iser/hermesoft/portalIG/home_1/recursos/documentos_generales/29072015/plan_forma_capac_doc_2015_2020.pdf
MEN. (1998). Estándares Básicos De Competencias En Mátemáticas, 50. Retrieved from http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/articles-116042_archivo_pdf2.pdf
Medina Pulido et al, (2016) Resultados básicos de aprendizaje (DBA) Matemáticas V2. . Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación Nacional de Colombia.
Mineducacion. (2014). Orientaciones Pedagogicas para la educacion financiera ( mi plan, mi vida y mi futuro. Retrieved from https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-343482_archivo_pdf_Orientaciones_Pedag_Educ_Economica_y_Financiera.pdf
Ministerio de Hacienda. (2011). Agenda – 2 8 Feb 2011 1. Power, 2011–2011.
Mogollón, M. & M. (2017). Una mirada a la educación económica y financiera en. Retrieved from https://revistas.uptc.edu.co/index.php/pensamiento_accion/article/view/8446
Murillo. J. M., & Cáceres C. G., (2013). Business intelligence y la toma de decisiones financieras: una aproximación teórica. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 5(1), 119-138. https://doi.org/10.22335/RLCT.V5I1.11
OCDE. (2005). Principles and Good Practices for Financial Education and Awareness - Financial Stability Board, (July). Retrieved from http://www.financialstabilityboard.org/2005/06/cos_050622/
OCDE. (2007). El programa PISA de la OCDE., 34. https://doi.org/10.2514/1.39738
Ortega M. M., Pino A. C., Merino G. M., & Ledrado G. M (2009). Educación Financiera en Enseñanza Secundaria Obligatoria nivel-I guia para el profesorado. Banco de España, Ministerio de Educacion.
Peña, Q. (2006). Metodología de Investigación científica cualitativa. Recuperado de http://cienciasociales.webcindario.com/PDF/Cualitativa/Inv quintana.pdf, 05/10/2019.
PIDFA. (2012). Programa institucional de formación docente, 0–29.
Stufflebeam, D.L. y Shinkfield, A.J., (1987). Evaluación sistemática.Guía teórica y práctica. Barcelona: Paidós-MEC
Zuñiga. (2002). Los programas de formación docente: una visión más allá del aula. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, XII(2), 207–218.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista Logos Ciencia & Tecnología
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides free and immediate access to its content (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode#languages), under the principle that making research available to the public free of charge supports greater global knowledge exchange. This means that the authors transfer the Copyrights to the journal, so that the material can be copied and distributed by any means, as long as the authors’ recognition is maintained, and the articles are not commercially used or modified in any way.