Factors related to career choice in agents of Honduras’ National Police

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v12i1.1096

Keywords:

professional choice, police, motivation, education, profession

Abstract

This study analyzed factors associated with career choice of police agents of Honduras. This was carried out using a mixed methods approach, combining focus groups and questionnaires in a sample of 828 police candidates. Results indicate three main motivational dimensions: pursuit of socioeconomic stability, community service and the social influence from family-friends. Other factors that motivate the permanency are the social links created between applicants, time and effort investment, and the opportunities for professional-academic development. Findings indicate that the available working conditions perceived in the informant’s home community are related to economic motivations regarding socioeconomic stability, but not with motivations related to community service. Additionally, the perception of violence isn’t related to the election of the police career

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Óscar Rolando Urtecho-Osorto, Universidad Nacional de Policía de Honduras

    Maestría en Metodologías de la Investigación Económica y Social. Maestría (c) en Psicología Clínica. Psicólogo. Docente universitario.

  • Luis Gerardo Reyes Flores, Universidad Nacional de Policía de Honduras

    Licenciatura en Orientación y Consejería Educativa. Especialización a nivel de posgrado en Entornos Virtuales de Aprendizaje. Maestría en Entornos Virtuales. Posgrado en Filosofía.  

  • Miguel Landa-Blanco, Universidad Nacional de Policía de Honduras

    Licenciado en Psicología. Máster en Metodologías de la Investigación Económica y Socal.

  • Cristhian Eduardo Abate Flores, Universidad Nacionald de Policía de Honduras

    Licenciatura en Ciencias Sociales. Máster en Investigación de la Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias Experimentales, Sociales y Matemáticas. Administración de Proyectos.

  • Julio César Ávila Flores, Universidad Nacional de Policía de Honduras

    Licenciado en Gerencia de Negocios. Maestría en Administración de Empresas con Orientación en Finanzas.

References

Aquino, A. (2014). The Motivation in Becoming and Remaining in the Police Service and Gender-Related Problems of Policewomen in Western Batangas. Asia Pacific Journal of Multidisciplinary Research, 2(2), 15-19.

Bullock, E., Andrews, L., Braud, J., & Reardon, R. (2010). Holland´s Theory in an International Context: Applicability of RIASEC Structure and Assessments. Career Planning & Adult Development Journal, 25(4), 29-58.

Cano, M. (2008). Motivación y elección de carrera. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 22(39), 6-9.

Congreso Nacional de la República de Honduras. (31 de octubre de 2008). Ley Orgánica de la Policia Nacional de Honduras. La Gaceta: Diario Oficial de la República de Honduras(31,749), págs. 1-40.

Congreso Nacional de la República de Honduras. (10 de octubre de 2017). Ley Orgánica de la Secretaría de Seguridad y de la Policía Nacional de Honduras. Diario Oficial La Gaceta, págs. 8-65.

Corporación Latinobarómetro. (2018). Informe 2018. Santiago de Chile.

Costello, A., & Osborne, J. (2005). Best Practices in Exploratory Factor Analysis: Four Recommendations for Getting the Most From Your Analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 10(7), 1-9.

Couselo, G. (1999). El papel de la policía en una sociedad democrática. Reis, 199-220.

Dammert, L. (2005). Reforma policial en América Latina. Quórum. Revista de pensamiento iberoamericano(12), 53-64. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/520/52001205.pdf

Dammert, L. (2010). Las implicaciones del delito. Barcelona: Alianza.

Dirección Nacional de Educación Policial. (2018). Plan Estratégico de la Dirección Nacional de Educación Policial 2018-2020. Secretaría de Seguridad, Policía Nacional de Honduras, Tegucigalpa.

Dirección Nacional de Educación Policial. (2018). Política Educativa. Tegucigalpa.

Gau, J., Terrill, W., & Paoline, E. (2013). Looking Up: Explaning Police Promotional Aspirations. Criminal Justice and Behavior, 40(3), 247-269. doi:10.1177/0093854812458426

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. P. (2014). Metodología de la Investigación (Sexta ed.). México D.F., México: McGraw-Hill Education.

Instituto Nacional de Estadísticas de Honduras. (2016). Instituto Nacional de Estadísticas. Obtenido de Desocupados : https://www.ine.gob.hn/index.php/25-publicaciones-ine.html?start=16

Instituto Técnico Policial. (2018). Insituto Tecnológico Policial. Obtenido de Admisiones: https://itp.edu.hn/admisiones.html

Instituto Técnico Policial. (2018). Instituto Tecnológico Policial. Obtenido de Oferta Académica: https://itp.edu.hn/oferta.html

Kruger, J., Wirtz, D., Van-Boven, L., & Altermatt, W. (2004). The effort heuristic. Journal of Experimental Social Psychology, 40, 91-98. doi:10.1016/S0022-1031(03)00065-9

Matteo, R., Hauck-Filho, N., Oliveira, L., Henrique, G., Abrahams, L., & Fruyt, F. (2018). 18REST: a short RIASEC-interest measure for large-scale educational and vocational assessment. Psicologia: Reflexão e Crítica, 31(6), 1-11. doi:10.1186/s41155-018-0086-z

Montero, M. (2000). Elección de carrera profesional: Visiones, promesas y desafios. Ciudad Juárez: Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.

Moon, B., & Hwang, E. (2004). The reasons for choosing a career in policing among South Korean police cadets. Journal of Criminal Justice, 32(3), 223-229. doi:10.1016/j.jcrimjus.2004.02.002

Nicholson, N. (2003). How to motivate your problem people. Harvard Business Review, 57-67.

Observatorio de la Violencia. (2012). Boletín Enero a Diciembre 2011. Boletín, UNAH, Instituto Universitario en Democracia, Paz y Seguridad, Tegucigalpa. Obtenido de www.hn.undp.org/content/dam/honduras/docs/publicaciones/Boletin_del_Observatorio_de_la_Violencia_IUDPAS_UNAH_Edicion_24.pdf

Observatorio de la Violencia. (2018). Boletín Nacional Enero a Junio 2018. Boletín, UNAH, Instituto Universitario en Democracia, Paz y Seguridad, Tegucigalpa.

OEA & MACCIH. (2017). Hacía una nueva policía nacional: Recomendaciones sobre el proyecto de Ley de la Carrera Policíal. Tegucigalpa: División de Seguridad Pública.

Policía Nacional de Honduras. (2019). Policía Nacional. Obtenido de Acerca de la Academia Nacional de Policía: https://www.policianacional.gob.hn/anapo

Rosnow, R., & Rosenthal, R. (1989). Statistical Procedures and the Justification of Knowledge in Psychological Science. American Psychologist, 44(10), 1276-1284.

Scarborough, K., Van Tubergen, N., Gaines, L., & Whitlow, S. (1999). An Examination of police officer´s motivation to participate in the promotional process. Police Quarterly, 2(3), 302-320. doi:10.1177/109861119900200303

Sistema Estadístico Policial en Línea. (2019). SEPOL. Obtenido de Cierre Anual Homicidios 2018: https://www.sepol.hn/sepol-estadisticas-honduras.php?id=155

Susan, W., Gakure, R., Kiraithe, E., & Waititu, A. (2012). Influence of motivation on performance in the public security sector with a focus to the police force in Nairobi, Kenya. International Journal of Business and Social Science, 3(23), 195-204.

Waterman-Smith, E. (2017). Perceptions of Justice and Motivations for Becoming a Police Officer: Differences Across Recruits and Law Enforcement Officers. Master of Science in Criminal Justice Theses & Policy Research Projects, Kennesaw State University, Department of Sociology and Criminal Justice. Obtenido de http://digitalcommons.kennesaw.edu/mscj_etd/5

Woods, S., & Hampson, S. (2010). Predicting Adult Occupational Environments from Gender and Childhood Personality Traits. Journal of Applied Psychology, 95(6), 1045-1057. doi:10.1037/a0020600

Wu, Y., Sun, I., & Cretacci, M. (2009). A study of cadets’ motivation to become police officers in China. International Journal of Police Science & Management, 11(3), 377-392. doi:0.1350/ijps.2009.11.3.142

Published

2019-12-20

Issue

Section

Research articles / Original articles

How to Cite

Factors related to career choice in agents of Honduras’ National Police. (2019). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 12(1), 21-30. https://doi.org/10.22335/rlct.v12i1.1096