Training canine K9 teams in security: an educational differential pedagogical archetype

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22335/rlct.v15i1.1685

Keywords:

Pedagogy, Training, Canine Teams, Security

Abstract

This article highlights the fundamental teaching practice for training students and canines with an occupational profile in the field of security, starting from the principle that there converges an accumulation of unique experiences originated in the teaching-learning action in this field and explains the relationship of this dynamic with the scientific knowledge properly educational, with the purpose of elaborating a proposal for the training of canine teams [K9], by virtue of the results of the systematic review of authors and identification of pedagogical strategies implemented by teachers in practical foundation subjects of a professional technical level program, the study was developed from the post-positivist paradigm, qualitative approach and descriptive typology, as an outstanding result, it was concluded that the strategy includes dimensions of dog training, animal welfare, devices that activate the need for human safety, technological, educational, social and environmental trends, these components form the starting point of the archetype of a pedagogy to form K9 teams.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Gabriel Bohórquez, Policía Nacional de Colombia

    Psicólogo. Maestría en Educación.

  • David Orlando Gutiérrez Guauta, Policía Nacional de Colombia

    Técnico Profesional en Seguridad Integral Canina.

References

Abbagnano, N., y Visalberghi, A. (2015). Historia de la pedagogía. Fondo de Cultura Económica. http://soda.ustadistancia.edu.co/enlinea/SandroMunevar_Recursos_didacticos/Abbagnano-Historia-de-La-Pedagogia.pdf

AlDahdouh, A., Osorio, A., y Caires, S. (2015). Understanding Knowledge Network, Learning and Connectivism. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 12 (10). https://ssrn.com/abstract=3063495

Allsopp, N. (2012). K9 cops: Police dogs of the world. Simon and Schuster. https://books.google.es/books?id=rqbuDwAAQBAJ

Amundarain, M., y Pérez, Á. (2020). Recepciones de la pedagogía experiencial de Dewey en diversos enfoques metodológicos: el valor añadido del aprendizaje-servicio. Educatio Siglo XXI, 38(3), 295-315. http://dx.doi.org/10.6018/educatio.452921

Andorno, R. (2020). El principio de dignidad humana en el bioderecho internacional, en García, J. (director). https://enciclopediadebioetica.com/mod/page/view.php?id=3381

Archila, J. (2013). Educación y pedagogía en el contexto del paradigma emergente: una nueva forma de pensar y percibir el mundo para la formación de ciudadanía. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 5(1), 139-147. https://doi.org/10.22335/rlct.v5i1.12

Atkinson, G. (1991). Inventario de estilos de aprendizaje de Kolb: la perspectiva de un profesional. Medición y evaluación en consejería y desarrollo, 23 (4), 149. https://search-ebscohost-com.mindefensa.basesdedatosezproxy.com/login.aspx?direct=true&db=asr&AN=9705181351&lang=es&site=ehost-live

Ávila, A., Castellanos, N., y Triana, A. (2016). La teoría política de Thomas Hobbes y su influencia en la construcción del principio de legalidad en el Estado moderno. Revista Via Iuris, 20, 149-162. https://www.redalyc.org/pdf/2739/273949068008.pdf

Bäcklund, P., y Koski, L. (2015). On the fringe: The positions of dogs in Finnish dog training culture. Society & Animals, 23(1), 24-44. https://doi.org/10.1163/15685306-12341342

Baena, C. (2011). Retos de Colombia frente a la gestión del riesgo de desastre natural. Forum. Revista Departamento de Ciencia Política, 2(11), 91–108. https://revistas.unal.edu.co/index.php/forum/article/view/32368

Banerjee, A., Das, N., Dey, R., Majumder, S., Shit, P., Banerjee, A., Ghosh, N., y Bhadra, A. (2021). Power-laws in dog behavior may pave the way to predictive models: A pattern analysis study. Heliyon, 7(6), e07243. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e07243

Bartle, S. M. (2021). Andragogía. Enciclopedia de Salem Press. https://search-ebscohost-com.unipiloto.basesdedatosezproxy.com/login.aspx?direct=true&db=ers&AN=89164070&lang=es&site=eds-live

Bedoya, J. (2005). Epistemología y pedagogía: ensayo histórico crítico sobre el objeto y método pedagógicos. Ecoe Ediciones. https://books.google.es/books?id=M9g3DgAAQBAJ

Behar, D. (2008). Introducción a la Metodología de la Investigación. Editorial Shalom. https://www.academia.edu/28294782/Libro_metodologia_investigacion_Behar_1_

Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación. Administración, economía, humanidades y ciencias sociales (3.ª Ed.). Pearson Educación de Colombia. https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2019/02/El-proyecto-de-investigaci%C3%B3n-F.G.-Arias-2012-pdf.pdf

Cabaluz-Ducasse, F. (2016). Pedagogías críticas latinoamericanas y filosofía de la liberación: potencialidades de un diálogo teórico-político. Educ. Educ., 19(1), 67-88. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.5294/edu.2016.19.1.4

Cacua, M. (2020). Bioética y espiritualidad. Búsqueda de una guía para un trato significativo en la relación con los animales de compañía. Universidad Javeriana. https://doi.org/10.11144/Javeriana.10554.49591

Campos-Vargas, M., Toscana-Aparicio, A., y Campos-Alanís, J. (2015). Riesgos socionaturales: Vulnerabilidad socioeconómica, justicia ambiental y justicia espacial. Cuadernos de Geografía, 24(2), 53. https://www.proquest.com/scholarly-journals/riesgos-socionaturales-vulnerabilidad/docview/1694862057/se-2

Capacci, A., y Mangano, S. (2015). Las catástrofes naturales. Cuadernos de Geografía, 24(2), 35. https://www.proquest.com/scholarly-journals/las-catastrofes-naturales/docview/1694862178/se-2

Cardona, P. (2021). Proyectos en educación 4.0 para revolucionar las mentes. Descubre & Crea, 55(176), 48. https://www.eafit.edu.co/investigacion/noticias/Paginas/revista-universidad-eafit-176.aspx

Castillo, K. D., Merchant, L. D., y Miramontes, A. (2021). Precariedad digital y el impacto del COVID-19 en la educación superior: un estudio narrativo en la frontera norte de México. Journal of Iberian and Latin American Research, 27(3), 489-505. https://doi-org.ezproxy.umng.edu.co/10.1080/13260219.2021.2030285

Chelín, C. (2022). Pedagogía del cuerpo, identidades transaccionales y relaciones humano-animal. Sociología, 56(4), 766–782. https://doi.org/10.1177/00380385211049712

Clegg, I., Boys, R. M., y Stockin, K. A. (2021). Aumentar la conciencia de la ciencia del bienestar animal en la conservación de mamíferos marinos: abordar problemas de idioma, traducción y recepción. Animales: una revista de acceso abierto de MDPI, 11 (6), 1596. https://doi.org/10.3390/ani11061596

Congreso de Colombia. (2016, 6 de enero). Artículo 1: Ley por medio de la cual se modifican el Código Civil, la Ley 84 de 1989, el Código Penal, el Código de Procedimiento Penal y se dictan otras disposiciones. [Ley 1774 de 2016]. DO: 49747.

Constitución Política de Colombia [CP.]. (1991). Artículo 218 [Título VII]. https://www.corteconstitucional.gov.co/inicio/Constitucion%20politica%20de%20Colombia%20-%202015.pdf

Coren, S. (2006). The intelligence of dogs: A guide to the thoughts, emotions, and inner lives of our canine companions. Simon and Schuster. https://books.google.es/books?id=nBzuXFdFECEC

Corte Constitucional. (2017, 1 de febrero). Sentencia C-041 de 2017. https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2017/C-041-17.htm

da Silva Braga, J., Macitelli, F., de Lima, V. A., y Diesel, T. (2018). O modelo dos “Cinco Domínios” do bem-estar animal aplicado em sistemas intensivos de produção de bovinos, suínos e aves. Revista Brasileira de Zoociências, 19(2). https://doi.org/10.34019/2596-3325.2018.v19.24771

Dewey, J. (1995). Democracia y educación: una introducción a la filosofía de la educación. (L. Luzuriaga, Trad.; 3.ª ed.). Ediciones Morata.

Dewey, J., y Hinchey, P. H. (2019). Moral Principles in Education and My Pedagogic Creed by John Dewey: With a Critical Introduction by P. H. Hinchey. Myers Education Press. https://search-ebscohost-com.mindefensa.basesdedatosezproxy.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=1948147&lang=es&site=ehost-live

Dilthey, W., y Luzuriaga, L. (1968). Historia de la Pedagogía (L. Luzuriaga, Trad.; 2.ª ed.). editorial Losada. https://www.academia.edu/22994697/HISTORIA_DE_LA_PEDAGOGIA

Domjam, M. (2007). Principios de aprendizaje y conducta. Editorial Paraninfo. https://books.google.com.co/books?id=lnK9zgEACAAJ

Douglas, J., Simpson, M., Jackson, J., y Simpson, J. (2005). John Dewey and the Art of Teaching: Toward Reflective and Imaginative Practice. SAGE Publications, Inc.

Downes, S. (2005). An Introduction to Connective Knowledge. En T. Hug (Ed.), Media, Knowledge & Education Exploring new Spaces, Relations, and Dynamics in Digital Media Ecologies (pp. 77-102). Universität Innsbruck. https://library.oapen.org/viewer/web/viewer.html?file=/bitstream/handle/20.500.12657/33882/449459.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Duffy, C., y Ramos, A. (2021, 28 de octubre). Zuckerberg revela más detalles sobre su metaverso. CNN Español. https://cnnespanol.cnn.com/2021/10/28/facebook-metaverso-universo-virtual-connect-orix/#0

Echeverría Samanes, B., y Martínez Clares, P. (2018). Revolución 4.0, competencias, educación y orientación. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(2), 4-34. https://dx.doi.org/10.19083/ridu.2018.831

Escobar-Pérez, J., y Cuervo-Martínez, Á. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en medición, 6(1), 27-36. https://www.humanas.unal.edu.co/lab_psicometria/application/files/9416/0463/3548/Vol_6._Articulo3_Juicio_de_expertos_27-36.pdf

Escobar-Picasso, E., y Escobar-Cosme, A. L. (2010). Principales corrientes filosóficas en bioética. Boletín médico del Hospital Infantil de México, 67(3), 196-203. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-11462010000300003&lng=es&tlng=es

Flavio de Jesús, C. S. (2018). Andragogía, andragogos y sus aportaciones. Voces de la Educación, 3(6), 64-76. https://www.proquest.com/scholarly-journals/andragogía-andragogos-y-sus-aportaciones/docview/2189573265/se-2

Fornari, E. (2007). Modernity out of joint: Democracy and asian values in Jürgen Habermas and Amartya K. Sen. The Davies Group, Publishers. ProQuest Ebook Central. https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.umng.edu.co/lib/umng-ebooks/detail.action?docID=3138996.

García, C. A. L. (2004). Adiestramiento canino cognitivo-emocional. Ediciones Díaz de Santos. https://books.google.es/books?id=bwEbuD_kgOwC

García, E. (2017). Historia De Los K9 (Perros Policías). https://eduarfigueroa94.wixsite.com/saberk9meridave/entrenamiento-canino

García, N. P. M. (2006). Tras las huellas del saber pedagógico. U. Pedagógica Nacional. https://books.google.es/books?id=xyRHPyQVcVAC

García, R. (2018). Riesgos y costos en la prestación de servicios de vigilancia y seguridad privada con caninos [tesis de especialización, Universidad Militar Nueva Granada]. Repositorio institucional Unimilitar. http://hdl.handle.net/10654/17978

Gardner, H. (2016). Estructuras de la mente: la teoría de las inteligencias múltiples. Fondo de Cultura Económica. https://books.google.es/books?id=Y9nDDQAAQBAJ

Gess-Newsome, J., y Lederman, N. (Eds.). (1999). Examining pedagogical content knowledge: The construct and its implications for science education. Springer Netherlands. https://books.google.com.co/books?hl=es&lr=&id=kPIl57MZmkAC&oi=fnd&pg=PR7&dq=Examining+pedagogical+content+knowledge:+The+construct+and+its+implications+for+science+education.+Springer+Netherlands.&ots=-wqkwrsIT-&sig=xdcu7HiHWHTkUoGRHjeawxrHMEk#v=onepage&q=Examining%20pedagogical%20content%20knowledge%3A%20The%20construct%20and%20its%20implications%20for%20science%20education.%20Springer%20Netherlands.&f=false

Goleman, D., y Senge, P. (2018). Triple focus un nuevo planteamiento de la educación (Soler Chic, Trad.; 1.ª ed.). Ediciones B (B De Bolsillo) (Obra original publicada en 2015).

González Guerra, I. V. (2017). El estado del arte sobre los seres sintientes. Una revisión conceptual. Nueva Época, (48), 87-94. https://doi.org/10.18041/0124-0013/nueva_epoca.48.2017.3612

Hardy-Péreza, A. E., y Rovelo-Limab, J. E. (2015). Moral, ética y bioética. Un punto de vista práctico. Medicina e investigación, 3(1), 74-84. http://dx.doi.org/10.1016/j.mei.2015.02.007

Henrik, B. H., y Whimster, S. (Eds.). (2012). Max Weber: Collected methodological writings. Taylor & Francis Group. https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.umng.edu.co/lib/umng-ebooks/detail.action?docID=957751.

Hernández-Sampieri, R., y Mendoza Torres, C.P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Education.

Herrera, B. (2009). La ineficiencia del binomio canino antiexplosivos en la seguridad de los centros comerciales en Colombia [tesis de especialización, Universidad Militar Nueva Granada]. Repositorio institucional Unimilitar. http://hdl.handle.net/10654/3436

Hickman, L., y Spadafora, G. (Eds.) (2009). John dewey's educational philosophy in international perspective: A new democracy for the twenty-first century. Southern Illinois University Press. https://www.amazon.com/Deweys-Educational-Philosophy-International-Perspective/dp/0809329115

Hickman, L. A., Neubert, S. y Reich, K. (Eds.). (2010). John dewey between pragmatism and constructivism. Fordham University Press. https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.umng.edu.co/lib/umng-ebooks/detail.action?docID=3239724

Hopkins, B. (2008). The philosophy of husserl. Taylor & Francis Group. https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.umng.edu.co/lib/umng-ebooks/detail.action?docID=3060955.

Iacoviello, M., y Iacoviello, V. (2020). Buen trato canino en las intervenciones asistidas: dos experiencias a la luz de los estándares internacionales. Calidad de Vida y Salud, 13(Especial), 195-219. http://revistacdvs.uflo.edu.ar/index.php/CdVUFLO/article/view/283

Jenkins, E. K., DeChant, M. T., y Perry, E. B. (2018). When the Nose Doesn't Know: Canine Olfactory Function Associated With Health, Management, and Potential Links to Microbiota. Frontiers in veterinary science, 5, 56. https://doi.org/10.3389/fvets.2018.00056

Jensen, H. (2012). Weber and Durkheim: A methodological comparison. Taylor & Francis Group. https://www.proquest.com/legacydocview/EBC/981836?accountid=143348.

Jezierski, T., Walczak, M., y Górecka, A. (2008). Information-seeking behaviour of sniffer dogs during match-to-sample training in the scent lineup. Polish Psychological Bulletin. http://journals.pan.pl/dlibra/publication/123347/edition/107579/content

Johnson, C. A., y Clive D. L. (2022). Training Dogs with Science or with Nature? An Exploration of Trainers’ Word Use, Gender, and Certification Across Dog-Training Methods, Anthrozoös. https://doi.org/10.1080/08927936.2022.2062869

Juliao Vargas, C. G. (2017). Epistemología, pedagogía y praxeología: relaciones complejas. Corporación Universitaria Minuto de Dios. http://hdl.handle.net/10656/4455

Knowles, M. S., Holton III, E. F., y Swanson, R. A. (2005). The adult learner: the definitive classic in adult education and human resource development. Elsevier. http://intrpr.info/library/books/knowles-the-adult-learner.pdf

Küper, W., y Messner, R. (1993). Enseñar y aprender: el trabajo en el aula: contribuciones científicas de la pedagogía alemana (Vol. 3). Editorial Abya Yala. https://books.google.es/books?id=VutkrAjf3CMC

La Follette, M. R., Rodriguez, K. E., Ogata, N., y O'Haire, M. E. (2019). Veteranos militares y sus perros de servicio de trastorno de estrés postraumático: asociaciones entre métodos de entrenamiento, gravedad del trastorno de estrés postraumático, comportamiento del perro y el vínculo humano-animal. Frontiers in veterinary science, 6, 23. https://doi.org/10.3389/fvets.2019.00023

Lambert, C. (2006). Edmund Husserl: la idea de la fenomenología. Teología y vida, 47(4), 517-529. https://dx.doi.org/10.4067/S0049-34492006000300008

Lea, S., y Osthaus, B. (2018). In what sense are dogs special? Canine cognition in comparative context. Learning & Behavior, 46(4), 335-363. https://doi.org/10.3758/s13420-018-0349-7

Lévy, P. (1999). ¿Qué es lo virtual? Editorial Paidós, SAICF. http://cmap.upb.edu.co/rid=1R3QGX5B9-170HLS8-6ZNQ/Levy%20Pierre%20-%20Que%20Es%20Lo%20Virtual.pdf

Lutz, B. (2010). La acción social en la teoría sociológica: Una aproximación. Argumentos, 23(64), 199-218. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-57952010000300009&lng=es&tlng=es

Macedo, D. A. D., Lerner, R. R., y Zirion, Q. A. (Eds.). (2009). Phenomenology 2010, volume 2: Selected essays from latin america: traversing multifarious dimensions of worldly phenomenology. Zeta Books. ProQuest Ebook Central. https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.umng.edu.co/lib/umng-ebooks/detail.action?docID=3421649

Mack, A. (2005). El concepto de seguridad humana. Papeles de cuestiones internacionales, 90, 11-18. https://ddd.uab.cat/pub/tesis/2005/tdx-0620106-153920/jcfp1de1.pdf

Manteca, X. (1997). Etología clínica veterinaria del perro y el gato. Editorial multimedia.

Marcella, G. (2013). La transformación de la seguridad en América Latina: un motivo de acción común. Revista de Asuntos Internacionales, 66 (2), 67. https://link.gale.com/apps/doc/A330143508/PPCJ?u=esdegue&sid=bookmark-PPCJ&xid=01ec7b46

Martínez Miguélez, M. (2006). Validez y confiabilidad en la metodología cualitativa. Paradígma, 27(2), 7-33. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1011-22512006000200002&lng=es&tlng=en

Martínez Miguélez, M. (2018). El proceso de nuestro conocer postula un nuevo paradigma epistémico. Polis (Santiago), (8). http://dx.doi.org/10.32735/S0718-6568/2004-N8-310

Maslow, A. (2016). El hombre autorrealizado: hacia una psicología del ser. (R. R. Queralt, trad). Editorial Kairós. https://books.google.com.co/books?id=8O2bDwAAQBAJ

Mellor, D. J. (2016). Moving beyond the “Five Freedoms” by Updating the “Five Provisions” and Introducing Aligned “Animal Welfare Aims.” Animals (2076-2615), 6(10), 59. https://doi-org.mindefensa.basesdedatosezproxy.com/10.3390/ani6100059

Mellor, D. J., y Reid, C. S. W. (1994). Concepts of animal well-being and predicting the impact of procedures on experimental animals. Improving the well-being of animals in the research environment, 3-18. https://www.wellbeingintlstudiesrepository.org/exprawel/7/

Menezes, M. G., y Santiago, M. E. (2014). Contribuição do pensamento de Paulo Freire para o paradigma curricular crítico-emancipatório. Pro-Posições, 25(3), 45-62. https://doi.org/10.1590/0103-7307201407503

Miklósi, A., Kubinyi, E., Topál, J., Gácsi, M., Virányi, Z., y Csányi, V. (2003). A simple reason for a bigdifference: Wolves do not look back at humans, but dogs do. Current Biology, 13, 763-766. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S096098220300263X

Ministerio de Educación Nacional [MEN] (2017). Plan Nacional Decenal de Educación 2016-2026. El camino hacia la calidad y la equidad. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-392871_recurso_1.pdf

Moneada, E. (2016). Urban violence, political economy, and territorial control: insights from Medellin. Latin American Research Review, 51(4), 225. https://link.gale.com/apps/doc/A477339515/PPCJ?u=esdegue&sid=bookmark-PPCJ&xid=f8c91a16

Mora, M. C. G., Sandoval, Y. G., y Acosta, M. B. (2013). Estrategias pedagógicas y didácticas para el desarrollo de las inteligencias múltiples y el aprendizaje autónomo. Revista de investigaciones UNAD, 12(1), 101-128. https://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/revista-de-investigaciones-unad/article/view/1162

Morin, E., Ciurana, E. R., y Motta, R. D. (2002). Educar en la era planetaria. El pensamiento complejo como método de aprendizaje en el error y la incertidumbre humana. Universidad de Valladolid.

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro (M. Vallejo-Gómez, Trad.). Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://www.uv.mx/dgdaie/files/2012/11/CPP-DC-Morin-Los-siete-saberes-necesarios.pdf

Naciones Unidas [UN]. (2015). Objetivo 4: Garantizar una educación inclusiva, equitativa y de calidad y promover oportunidades de aprendizaje durante toda la vida para todos https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/

Naranjo, M. J., Pereira, G. A., Cardona, H. D., y Rivera, J. G. (2021). El concepto de Necesidades Humanas según Abraham Maslow y Manfred Max Neef para una mejor comprensión del Desarrollo Humano. Desarrollo Humano y Social, 39. http://prometeo.matem.unam.mx/recursos/VariosNiveles/iCartesiLibri/pdfs/Desarrollo_Humano_y_Social.pdf#page=41

Negroponte, N. (1995). El mundo digital. (Being Digital. M. Abdala, Trad.). Ediciones B, S.A. https://users.dcc.uchile.cl/~cgutierr/cursos/INV/serDigital.pdf

Nohrstedt, D., Hileman, J., y Mazzoleni, M. (2022). Exploring disaster impacts on adaptation actions in 549 cities worldwide. Nat Commun, 13, 3360 https://doi-org.ezproxy.umng.edu.co/10.1038/s41467-022-31059-z

Nussbaum, M. C., y Nussbaum, M. C. (2011). Creating Capabilities: The Human Development Approach, Harvard University Press. ProQuest Ebook Central. https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.umng.edu.co/lib/umng-ebooks/detail.action?docID=3300953.

Nussbaum, M. C. (2010). Por qué la democracia necesita de las humanidades (M. Victoria Rodil, Trad.; 1.a ed.). http://www.scielo.org.co/pdf/signo/v30n58/v30n58a21.pdf

Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD]. (2018), Effective Teacher Policies: Insights from PISA, PISA, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9789264301603-en

Organisation for Economic Co-operation and Development [OECD]. (2019). OECD Skills Strategy 2019: Skills to Shape a Better Future. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264313835-en

Organisation for Economic Co-operation and Development. [OECD]. 2021). OECD Skills Outlook 2021: Learning for Life. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/0ae365b4-en.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO] (2021). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Garantizar una educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa/PDF/245656spa.pdf.multi

Organización Mundial de Sanidad Animal [OIE] (2010). Código Sanitario para los Animales Terrestres. https://vip.uct.cl/wp-content/uploads/2020/03/C%C3%B3digo-Sanitario-de-los-Animales-Terrestres-de-la-Organizaci%C3%B3n-Mundial-de-Sanidad-Animal.pdf

Otzen, T., y Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037

Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., y Moher, D. (2021). Declaración PRISMA 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. Revista Española de Cardiología, 74(9), 790-799. https://doi.org/10.1016/j.recesp.2021.06.016

Panhwar, A. H., Ansari, S., y Shah, A. A. (2017). Post-positivism: an effective paradigm for social and educational research. International Research Journal of Arts and Humanities, 45(45), 253-259. https://www.proquest.com/scholarly-journals/post-positivism-effective-paradigm-social/docview/2044301228/se-2?accountid=143348

Paramino, M. (2010). Psicología del aprendizaje y adiestramiento del perro. Editorial Díaz de Santos.

Pérez Serpa de Trujillo, I. N. (2013). Modus operandi en el lavado de dinero [tesis doctoral, Universidad Nacional de La Plata]. Repositorio institucional UNLP. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/33630/Documento_completo__.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Pickering, W. S. F. (Ed.). (2000). Durkheim and representations. Taylor & Francis Group. https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.umng.edu.co/lib/umng-ebooks/detail.action?docID=169689

Policía Nacional de Colombia [PONAL] (1962, 22 de enero). Resolución 00147 por la cual se crea el Centro de Instrucción y Adiestramiento de Perros Auxiliares. [Resolución 00147 de 1962]

Prada-Tiedemann, P. A., Ochoa-Torres, M. X., Rojas-Guevara, J. U., y Bohórquez, G. A. (2020). Incidencia de la discriminación de olor en el entrenamiento de los equipos caninos detectores de sustancias: impacto de su evaluación para la certificación final. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 12(1), 31-44. https://doi.org/10.22335/rlct.v12i1.1003

Prada-Tiedemann, P. A., Rojas-Guevara, J. U., Bohórquez, G. A., Ochoa-Torres, M. X., y Córdoba-Parra, J. D. (2019). Los equipos caninos policiales: importancia de los criterios de selección, entrenamiento, certificación y rendimiento. Editorial Policía Nacional de Colombia. http://dx.doi.org/10.22335/rlct.978-958-52080-7-0

Pryor, K. (1985). No lo mates… Ensáñale. El arte de enseñar y adiestrar. (B. Paz Ramos, trad). Editor digital: TaliZorah. ePub base r1.0 https://www.cursoadiestramiento.cl/wp-content/uploads/2019/03/No_lo_mates.pdf

Rodríguez-Ortega, J. D., Duarte-Velásquez, Y. A., Gómez-Toro, C., y Cadavid-Carmona, J. A. (2019). Seguridad ciudadana, violencia y criminalidad: una visión holística y criminológica de las cifras estadísticas del 2018. Revista Criminalidad, 61(3), 9-58.

Rojas, J. U. (2017). Validity and Reliability in Canine Selection Tests Substance Detectors, Before, During and After Training in a Binomial Academic Program [tesis doctoral, Nova Southeastern University]. Retrieved from NSUWorks, Abraham S. Fischler College of Education. (126). https://nsuworks.nova.edu/fse_etd/126

Rojas-Guevara, J. U., Prada-Tiedemann, P. A., Titus, K., Córdoba-Parra, J. D., y Bohórquez, G.A. (2020). Forensic studies with human analogues: evaluation of decomposition and the use of residual odor detection dogs. National Police of Colombia. https://doi.org/10.22335/EDNE.10

Rojas-Guevara, J. U., Gaviria, M., Bohórquez, G., y Gutiérrez Guauta, D. O. (2022). Rol de los dispositivos para entrenar caninos empleados para la seguridad y defensa nacional: una revisión sistemática de la literatura de los últimos veinte años. Revista Criminalidad, 64(1), 155-175. https://doi.org/10.47741/17943108.337

Romero-Luna, M. A., Bohórquez, G. A., Rojas-Guevara, J. U., Baracaldo-Eusse, J. A., y Mansegosa, A. D. (2022). Biodetección de cadáveres, secciones anatómicas y fluidos biológicos en escenarios criminales apoyada por caninos. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 14(1), 101-118. https://doi.org/10.22335/rlct.v14i1.1503

Rose, R. (2017). The Dog Lover Unit: Lessons in Courage from the World's K9 Cops. Martin's Publishing Group. https://books.google.es/books?id=9mVqDgAAQBAJ

Sánchez, J. J. (2019). Contratación de personal de seguridad con énfasis en medios caninos, criterios y recomendaciones [tesis de especialización, Universidad Militar Nueva Granada]. Repositorio institucional Unimilitar. http://hdl.handle.net/10654/34812

Sanders, C. R. (2006). “The Dog You Deserve”: Ambivalence in the K-9 Officer/Patrol Dog Relationship. Journal of Contemporary Ethnography, 35(2), 148-172. https://doi.org/10.1177/0891241605283456

Sedano, A. R., y Paris, A. C. (2013). Moralidad del vínculo social y educación moral en Durkheim (morality of social bonds and moral education in DURKHEIM). Educación XX1, 16(2), 115-134. https://www.proquest.com/scholarly-journals/moralidad-del-vínculo-social-y-educación-moral-en/docview/1425252574/se-2

Sosa, J. R. (2003). Paradigmas, enfoques y métodos en la investigación educativa. Investigación educativa, 7(12), 23-40. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/8177/7130

Stewart, L., MacLean, Ivy, D., Woods, V., Cohen, E., Rodríguez, K., y McIntyre, M. (2015). La ciencia ciudadana como nueva herramienta en la investigación de la cognición canina. PLoS ONE, 10(9), e0135176. http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0135176

Suárez, M. (2000). Las corrientes pedagógicas contemporáneas y sus implicaciones en las tareas del docente y en el desarrollo curricular. Acción pedagógica, 9(1), 42-51.

Thorn, P., Howell, T. J., Brown, C., y Bennett, P. C. (2015). The canine cuteness effect: Owner-perceived cuteness as a predictor of human–dog relationship quality. Anthrozoös, 28(4), 569-585. https://doi.org/10.1080/08927936.2015.1069992

Torres, J. A. (2012). Binomios caninos, una herramienta eficaz contra el narcotráfico y el terrorismo en las cárceles del país. http://hdl.handle.net/10654/7243

Touriñán López, J. M. (2018). Imagen social de la pedagogía (disciplina científica y carrera). Revista Boletín Redipe, 7(9), 32-55. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/560

Trujillo Flórez, L. M. (2017). Teorías pedagógicas contemporáneas. Fondo editorial Areandino https://core.ac.uk/download/pdf/326425474.pdf

Universidad Pedagógica Nacional [UNIPE] (2016). Paulo Freire- Serie Maestros de América Latina. https://www.youtube.com/watch?v=t-Y8W6Ns90U

Urgilés, G. (2008). Relaciones entre filosofía y educación. Número 4 de Sophia. Colección de filosofía de la educación (Quito). Editorial Abya Yala. https://books.google.com.bo/books?id=mkeSTjrIu6IC

Vázquez Gutiérrez, J. P. (2012). La concepción de hecho social en Durkheim. De la realidad material al mundo de las representaciones colectivas/Durkheim social fact understanding. from the material world to the collective representations domain. Política y Sociedad, 49(2), 331-352. https://www.proquest.com/scholarly-journals/la-concepción-de-hecho-social-en-durkheim/docview/1903919892/se-2

Villareal, C. F., Rojas, J. U., y Ochoa, M. X. (2018). Operational impact of canine teams in the fight against drug trafficking in Colombia: review of their contribution, strategies, and recent trends. Revue scientifique et technique (International Office of Epizootics), 37(1), 189-200. https://doi.org/10.20506/rst.37.1.2751

Vowinckel, G. (2000). Happiness in Durkheim's Sociological Policy of Morals. Journal of Happiness Studies, 1(4), 447-464. http://dx.doi.org/10.1023/A:1011534324845

Weber, M. (2013). From Max Weber: Essays in sociology. Taylor & Francis Group. https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.umng.edu.co/lib/umng-ebooks/detail.action?docID=1111791.

Wlodarczyk, J. (2017). Be More Dog. The human–canine relationship in contemporary dog-training methodologies. Performance Research. Pages. 40-47. https://doi-org.ezproxy.umng.edu.co/10.1080/13528165.2017.1315962

Woodruff, S. D. (2013). Husserl. Taylor & Francis Group. https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.umng.edu.co/lib/umng-ebooks/detail.action?docID=1251035.

Zambrano Miranda, M. de J., Manzano López, D. J., Corzo Ramírez, J. A., y Gelves Alvarado, W. A. (2016). Determinantes del desplazamiento forzoso en Norte de Santander, 2008-2013. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 8(1), 23-32. https://doi.org/10.22335/rlct.v8i1.357

Zembilas, M. (2022). Mal, pensamiento y emociones en la filosofía política de Hannah Arendt: Implicaciones para la enseñanza de la ciudadanía democrática. Educación, Ciudadanía y Justicia Social, 17(1), 3-17. https://doi-org.ezproxy.umng.edu.co/10.1177/1746197921995143

Zembylas, M., y Karahasan, H. (2017). Formal and Non-formal Reform Efforts of History Teaching in Cyprus: Openings and Closures for Dangerous Memories and Reconciliation Pedagogies. In: Psaltis, C., Carretero, M., Čehajić-Clancy, S. (eds.), History Education and Conflict Transformation. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi-org.ezproxy.umng.edu.co/10.1007/978-3-319-54681-0_13

Zheng, Z., Gu, S., Lei, Y., Lu, S., Wang, W., Li, Y., y Wang, F. (2016). Safety Needs Mediate Stressful Events Induced Mental Disorders. Neural plasticity, 2016, 8058093. https://doi.org/10.1155/2016/8058093

Zulúaga, O. L., Echeverri, A., Martínez, A., Quiceno, H., Sáenz, J., y Álvarez, A. (2011). Pedagogía y Epistemología (2.ª ed.) Magisterio editorial. https://mefistocastellano.files.wordpress.com/2015/09/zuluaga-y-otros-pedagogc3ada-y-epistemologc3ada.pdf

Published

2022-12-08 — Updated on 2022-12-14

Versions

Issue

Section

Review Articles

How to Cite

Training canine K9 teams in security: an educational differential pedagogical archetype. (2022). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 15(1), 100-121. https://doi.org/10.22335/rlct.v15i1.1685 (Original work published 2022)